Week 5: Rosanne gaat naar het IFFR

Joehoeee, eindelijk ben ik er geweest: het International Film Festival Rotterdam!

IFFR

Ooit, in een ver verleden, toen ik negentien was, ging ik in Rotterdam wonen. Dat was het moment dat ik erachter kwam dat dit filmfestival bestond. Daar wil ik wel een keertje naartoe, dacht ik.

Maar dat gebeurde nooit.

Ik was net te laat, ik vergat het, ik was in het buitenland, ik moest werken, ik had geen geld … Ieder jaar was er wel weer iets waardoor ik er niet geweest was. Zelfs toen mijn huisgenoot er ieder jaar naartoe ging, ben ik nooit mee geweest.

Maar dit jaar is alles anders. Want dit jaar ben ik een Sleurzuster. En Sleurzusters dóen iets, ze komen in actie. Dit jaar ben ik dus eindelijk wél op het IFFR geweest! En het was leuk!

Ik ging met vriendin V. en we hadden kaartjes voor vier films. Ja, als je dan gaat, moet je het ook gelijk goed doen!

Film 1 – The Lesson

Een Bulgaarse film over een vrouw die in financiële problemen komt en probeert om hier op een waardige manier uit te komen. De film is de eerste uit een trilogie van films die gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal. In dit geval was het een krantenkop (spoiler!): Docente overvalt bank. Daarbij is het verhaal zelfbedacht. Best een goede film, al had hij ook iets korter mogen duren. Na afloop was er nog een Q&A met de actrice.

Film 2 – Ich seh, Ich seh

Hierbij werd ik gek! Van tevoren wist ik niets, behalve dat het omschreven werd als ‘drama, horror’. Daardoor was ik continu alert op enge gebeurtenissen. Het duurde lang voordat er echt iets gebeurde, maar toen wilde ik ook dat het zo snel mogelijk over was! Ik kan er helaas verder weinig over vertellen, want dan geef ik al snel spoilers weg, en in het geval van deze film wil ik dat niet! Verwacht geen enge monsters, maar dingen waarin je je té goed kunt inleven, waardoor het eigenlijk veel enger is.

Film 3 – A Matter of Interpretation

Deze film is weer van een heel ander kaliber. Het is een Koreaanse film die gaat over dromen, de betekenis van dromen, dromen in dromen … een ‘luchtige hommage aan de kunst van het associëren’. Een leuke, luchtige, humoristische film die vooral heel welkom was na de vorige rillingenveroorzakende film. Ook hier was een Q&A met de actrice én de regisseur. Wij zijn echter snel weggegaan, want we wilden wel wat eten. En toen we daar zaten te eten, kwam ook het filmgezelschap daar eten. Spannend!

Voor film vier ben ik weggegaan, omdat ik me helaas niet zo lekker voelde. Maar ook drie films vond ik al een goede score!

Mijn oordeel

Mijn oordeel over het IFFR: mooi festival met een enórme keuze en verscheidenheid aan films. Je loopt natuurlijk het risico om net een verkeerde film te kiezen, maar wij hadden een geslaagd programma samengesteld. Het is leuk dat er regelmatig acteurs en regisseurs aanwezig zijn en dat je die dus zomaar tegen het lijf kunt lopen. En de Schouwburg, waar we twee films hebben gezien, is van binnen een supermooi gebouw (dat heeft natuurlijk weinig met het festival te maken, maar voor mijn ervaring met het festival was het een mooie toevoeging. Evenals de Bagels & Beans op de hoek van het Schouwburgplein trouwens, mooie vestiging!).

Rotterdam

Oh ja, en nog even over Rotterdam. Vroeger vond ik dit maar een baggerstad. Ik ben er dan ook zo snel mogelijk weer vandaan gegaan. Maar de laatste jaren begint het steeds leuker te worden, met leuke winkelstraten, leuke bars, mooie gebouwen enzo. En sinds vorig jaar ben ik altijd helemaal blij als ik in Rotterdam kom, want OMG, dat station (de uitdrukking of afkorting OMG gebruik ik nooit, want die vind ik verschrikkelijk, maar voor dat station maak ik een uitzondering, want OMG wat een station!)! Zo mooi, prachtig, fantastisch! Ik vrees dat Utrecht hierbij alleen maar tegen kan vallen, als dat ooit klaar is …

Tot zover mijn ode aan het station van Rotterdam.

Mocht je dit jaar ook nog naar het IFFR willen, dan heb je nog drie dagen de tijd, want zondag is alweer de laatste dag. Maar als dat je niet lukt, kun je ook gewoon even naar Rotterdam gaan om het station te bekijken.

Want OMG!

(Kijk bijvoorbeeld hier en hier voor foto’s, maar je kunt beter zelf gaan hoor, echt!)

Reageer hier

