Week 5: Nienke maakt een lampenkap

Wat doe je als je na twee zaterdagen lassen, timmeren, buigen en slijpen aan je lampenkapframe, het allerlaatste onderdeel, het deel waaraan je de kap ophangt, aan de verkeerde kant bevestigt. zodat je kap verkeerd om komt te hangen? A) Je gooit er een paar passende krachttermen uit en slingert de lampenkap het raam uit; B) Je krijgt samen de slappe lach en eenmaal bijgekomen sloop je het laatste onderdeel eraf en doet het opnieuw; C) Je kijkt elkaar schaapachtig aan en zegt: “Hmm … dat is wel een beetje dom,” en laat het daarbij.

Misschien moet ik er even bij vermelden dat het wederom een latertje geworden was. Dus op het betreffende tijdstip waren mijn vader en ik, diep verlangend naar ons warme bedje, te gaar voor een paar stevige krachttermen, een slinger uit het raam en de slappe lach, laat staan dat we zin hadden om de boel er weer af te slopen en opnieuw te beginnen. Dus optie C was op dat moment eigenlijk de enige optie.

Het duurde sowieso best wel even voordat we doorhadden wat er aan de hand was. Mijn vader was met zijn snerker (haakse slijper in ABN) nog de laatste scherpe randjes eraf aan het slijpen en ik was ondertussen wat aan het opruimen. M’n vader zette het frame neer op de werkbank voor een laatste inspectie. “Mooooi!” vonden wel allebei. “Hee,” zei ik toen, “kijk, op zijn kop is ‘ie eigenlijk nog mooier!” Toen begon het langzaamaan door te dringen … We stonden erbij en we keken ernaar. Na nog een paar keer vol verbijstering “goh, dat is dom” en “da’s inderdaad best wel dom”, sloten we toch de werkplaats af en besloten we het maar zo te laten. Mijn vader had nog wel zoiets van “dan doen we het volgende week nog wel een keer over”, maar ik vond het eigenlijk wel welletjes. Ik wilde graag dit weekend mijn kap afmaken en het duurde allemaal al veel langer dan ik van plan was, hoe leuk het ook was om te doen. En wie weet zou de kap ondersteboven of als staande lamp wel minstens zo leuk zijn.

lamp-4

Zondag. Nu moest de kap nog afgewerkt worden. Ik vond het bijna zonde om het frame te bekleden, want dat metaal zag er zo mooi uit, met al die verkleuringen door het lassen en slijpen. Gelijk bedacht ik dat ik ook nog een keer een kap zou kunnen maken geheel van metaaldraad. Hoe gaaf zou dat zijn?! Maar voorlopig moest ik eerst deze kap maar eens tot een goed einde brengen.

Voordat ik het frame had ontworpen en gemaakt, had ik getwijfeld: hoe zal ik het frame gaan bekleden? Er zijn zo ontzettend veel manieren om een lampenkap te maken. Mijn vader had nog een hele stapel jute zakken liggen en in eerste instantie was ik van plan om een van deze zakken op maat te knippen en eromheen te trekken. Het was mooi materiaal en makkelijk te verwerken, maar uiteindelijk vond ik het toch te donker van kleur. Ik had ook nog een bol met touw onder de werkbank gevonden die mijn vader naar eigen zeggen “toch nooit gebruikte”. Na wat geoefend te hebben op een bestaand frame besloot ik dat dit laatste materiaal wel een mooi resultaat gaf. Ook had ik het nog met wol geprobeerd en dat werd ook erg mooi, maar alleen als ik het superstrak en netjes deed, want een foutje viel al snel op. Mezelf kennende (ik ben nogal een perfectionist op het neurotische af) leek me dat geen goed plan. Touw dus.

Toen ik eindelijk de knoop had doorgehakt, nam ik de touwtjes in handen en begon ik met het omwikkelen van het frame. Dat bleek ingewikkelder dan gedacht, daar het touw nogal eigenwijs was, zeg maar gerust tegendraads. Regelmatig zat ik in de knoop of raakte ik de draad kwijt. Na wat getouwtrek trok ik toch aan het langste eind en kon ik de draad weer oppikken. De rest van het proces is niet zo spannend en wat langdradig (wel bijna 200 meter), dus voordat jullie er geen touw meer aan vast kunnen knopen, zal ik er niet langer omheen draaien: uiteindelijk heb ik de eindjes aan elkaar weten te knopen en het resultaat is wat mij betreft verdraaid opwindend.

lamp-3lamp-2

Maar even alle gekheid op een stokje. Ik ben best wel tevreden met hoe de lamp is geworden. Sommige dingen zou ik de (eventuele) volgende keer wel anders doen en hopelijk ook wat sneller, maar voor een eerste keer (en van een afstandje) is ‘ie best goed gelukt, zelfs op zijn kop. Al met al was het wel een erg arbeidsintensief project, zowel het maken van het frame als het omwikkelen ervan met zo’n 200 meter (!) draad. Voor mijn komende Sleurzustersprojecten kies ik toch iets eenvoudigers uit geloof ik. Ik denk dat mijn vader daar ook wel blij mee zal zijn. Maar eerlijk is eerlijk: de sleur was tijdens dit project ver te zoeken. En dat was natuurlijk het uiteindelijke doel. En de mooie nieuwe lampenkap is een heel prettige bonus.

lamp-1b

4 thoughts on “Week 5: Nienke maakt een lampenkap

  1. Moooooi sleurzuster! Had je niet wat meer uitdrukkingen met draad kunnen vinden 😛 Dom idee misschien, maar kun je hem ook niet gewoon op zijn kop neerzetten? Al is ie zo ook heel mooi hoor!

    Like

    • Thanx Roos 🙂 Maar als je goed kijkt staat ‘ie op de derde foto andersom (zo had ik ‘m ontworpen) vergeleken met de laatste foto… Op z’n kop zetten is wel een optie, maar eigenlijk is het een hanglamp, dus dan wordt het weer iets lastiger.

      Like

    • Haha, ja de rode draad is ook nog een mooie.. heb ik blijkbaar toch nog ‘een steekje laten vallen’ 🙂

      Like

Reageer hier

