Week 7: Nienke bedenkt en breit een patroon

Eigenlijk was ik van plan om vanaf 1 februari allemaal leuke dingen te gaan doen met de Rotterdampas. Maar ik had niet goed gekeken. Vanaf 1 februari was de nieuwe Rotterdampas te koop, maar pas vanaf 1 MAART zou deze ingaan. Snotverdrie. Toen moest ik opeens voor februari mijn planning gaan veranderen. Daarbij komt dat ik deze weken ook niet al teveel geld wil uitgeven aan sleurzuster-activiteiten, omdat ik voor dit voorjaar en deze zomer al dingen gepland heb die best wel prijzig zijn. Gelukkig ben ik, zoals jullie weten, gek op doe-het-zelven en op mijn to-do-list (wij noemen die hier ‘medicijnkastje‘) was dan ook nog genoeg te vinden in de categorie DIY.

Breien bijvoorbeeld. Natuurlijk had ik dat al eens gedaan, vroeger. Maar wat ik nog nooit gedaan had, was zelf een patroon ontwerpen en breien. Toevallig (niet echt) ben ik gék op patroontjes, dus ik had er gelijk zin in. Eerst maar eens kijken hoe dat ook alweer moest, breien.
Ik had voor kerst van m’n moeder een grappig boekje gekregen dat vroeger van haar was geweest “Ik Leer Breien”. Wat een geweldige illustraties staan daarin en wat een grappige teksten:

IMG_1980bIkleerbreien-afb-2bIkleerbreien-afb-3b

Ik vond vooral het stukje over de moderne school erg grappig: “Hij was als kleine jongen op een heel moderne school geweest. Daar kregen niet alleen de meisjes, maar ook de jongens handwerkles.” De reden dat ik dit stukje amusant vind, is omdat ik zelf al weleens heb lopen mopperen over mijn handwerklessen op de basisschool. De meisjes en de jongens kregen bij ons namelijk apart les. De meisjes kregen handwerkles, dus borduren, naaien, breien. De jongens niet. Die mochten timmeren, zagen, beitelen enzovoort. Moet je nagaan. Dit boekje (er staat helaas geen datum in) is uit de jaren 50 of 60. Mijn handwerklessen op de basisschool waren in de jaren 90! Op zich was er niks mis met die handwerklessen hoor, begrijp me niet verkeerd. En ik ben ook geen lid van de Opzij, maar wat een ouderwetse toestand was dat zeg.

Maar goed, dit terzijde. Terug naar mijn breiwerkje (gelukkig ben ik in mijn eerdere blog al aan het lassen geweest, anders kwam ik hier nu natuurlijk niet meer mee weg). Helaas stond in dit schattige boekje niet de informatie die ik nodig had. Ik vond het zelfs knap ingewikkeld voor een kinderboekje. Toen kwam ik erachter dat ik deel twee in mijn handen had en ik miste dus het deel met daarin de uitleg over opzetten en de basissteken. Gelukkig is er voor zulke situaties de Action, waar je voor een appel en een ei een dik instructieboek en verschillende soorten wol en breinaalden kunt kopen. En Youtube natuurlijk. Lang leve de Youtube-tutorials.

Ik had, na wat oefenen, de slag te pakken. Het was of ik nooit anders gedaan had. Recht, averecht, no problemo. Volgende stap: het ontwerp. Na wat geschets en gekrabbel op zelfgemaakt ruitjespapier had ik iets op papier staan waarvan ik dacht dat het weleens heel erg leuk zou kunnen gaan worden. In Photoshop werkte ik mijn ontwerp uit tot een volledig patroon en bracht ik hulplijnen aan, zodat het tellen makkelijker zou gaan. Mijn ontwerp was in twee kleuren en volgens mijn breiboek moest ik dan Fair Isle breien. Het leek vrij simpel, het was gewoon om en om een naald recht en averecht breien, en de niet gebruikte draad achterlangs mee laten lopen. How hard can it be … (ik zie ook hier een ‘patroon’).

En nu? Mijn breiwerk is nog steeds in wording. Ondertussen heb ik het Fair Isle breien wel onder de knie, maar het gaat wel vreeeselijk langzaam, vooral als je het netjes wilt doen (de last van een perfectionist). En als ik het te lang achter elkaar doe, krijg ik pijn in mijn vingers en in mijn nek. Dus na drie lange avonden ploeteren ben ik er nu wel even klaar mee. Wat mij betreft is de missie geslaagd: ik heb een breipatroon gemaakt en heb Fair Isle leren breien. Hieronder zie je hoe het tot nu toe geworden is. Het ontwerp vond ik op papier geloof ik wel ietsjes leuker, maar alsnog ben ik er best wel blij mee en het breien heb ik ook best netjes gedaan, al zeg ik het zelf.

Zodra ik m’n lapje helemaal af heb, zal ik een nieuwe foto plaatsen.

IMG_1979b

6 thoughts on “Week 7: Nienke bedenkt en breit een patroon

  1. Haha, die ‘moderne school’ is inderdaad mooi! En je lapje-in-wording ook. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien en of je nu voortaan in zelfgebreide truien en sokken en sjaals enzo gaat rondlopen.

    Like

  2. Ik heb een trucje voor fair isle, ik brei dan met de ene hand de ene kleur en met de andere hand de andere, dat klinkt veel moeilijker dan het is. Ik zal er een filmpje van maken zodat je het kunt zien, dan gaat het ineens veel sneller.

    Like

  3. Superleuk Sanne! Dankjewel! Ik ga het morgen eens uitproberen. Ik ben wel vreselijk rechtshandig, maar wie weet lukt het me wel. Aan jouw uitleg zal het niet liggen in ieder geval 😉

    Liked by 1 person

Reageer hier

