Week 9: Rosanne leent kleding bij De Kledingbibliotheek

Vorig jaar kreeg ik van Simone (onze (ver)pleegzuster!) een bericht doorgestuurd: Utrecht krijgt een kledingbibliotheek. Het was nog een plan in wording, maar het klonk veelbelovend: bij De Kledingbibliotheek kun je, zoals je misschien al had verwacht, kleding lenen. Je kunt de kleding dragen zoveel je wilt en na een paar weken breng je het weer terug. Zo simpel is het.

Ik schreef me in voor de nieuwsbrief en af en toe kwam er een nieuwsbericht met daarin de vorderingen van het plan. Het kreeg steeds meer vorm en het werd steeds duidelijker wat er precies zou gaan gebeuren. Ik werd er helemaal enthousiast van en toen ze eind vorig jaar om crowdfunders vroegen, heb ik me daar direct aan gewaagd.

Uiteindelijk hebben de bedenkers van De Kledingbibliotheek een prachtige locatie gevonden in Druk, een gebouw waarin verschillende ondernemers gehuisvest zijn. (Dit gebouw is heel dicht bij mijn huis, dus dat is voor mij extra leuk.) Begin dit jaar zijn ze geopend en deze week ging ik er maar eens kijkje nemen. Als je naar de bibliotheek gaat, kom je eerst door het superleuke Koffie Leute Brauhaus. Hier kun je bijvoorbeeld even koffie gaan drinken als je klaar bent met lenen en toen ik er was, was er zelfs een bandje aan het spelen.

Vervolgens sta je in de kledingbibliotheek; een kleine ruimte met een paar kledingrekken. Er hangen drie soorten kleding: tweedehands kleding, tweedehands kleding die door jonge ontwerpers is gerestyeld en kleding van duurzame en fairtrade merken. Het concept werd me nog eens uitgelegd en ik ging snuffelen tussen de kleding. Er hing van alles; van korte shirtjes tot glitterjurkjes tot nette jasjes. Wel allemaal voor vrouwen trouwens, dus de mannen hebben in dit geval pech. Ik paste een paar dingen en vond een truitje en een bloesje dat ik wel wilde meenemen. Ik moest mezelf er af en toe wel even aan herinneren dat ik iets zou gaan LENEN en niet KOPEN. Dat ben ik toch niet gewend als ik kleding uitzoek. Ik moet dus ook niet vergeten om de kleding terug te brengen … 

Bij de balie werd een pasje voor me gemaakt en nu ben ik de trotse eigenaar van deze twee kledingstukken:

Nou ja, voor de komende maand dan. Daarna zijn ze weer voor iemand anders, misschien wel voor jou?

One thought on “Week 9: Rosanne leent kleding bij De Kledingbibliotheek

Reageer hier

