Week 9: Nienke bakt er wat van

eten-1

Gisteren plaatste sleurzuster Rosanne op haar andere blog een stukje over keuzes en twijfels. Nou daar heb ik dus ook regelmatig last van! Sterker nog, ik ben deze week al drie keer opnieuw begonnen met het schrijven van deze blog. Vandaar dat ik ook vrij laat ben met mijn blog deze keer, want week tien is inmiddels in volle gang.

Vorige week, week negen, had ik een pittige sleurzusterweek! Ik had het mezelf weer eens lekker moeilijk gemaakt. Het leek me leuk om een keer iets culinairs te doen, maar “een keer een quiche bakken” of “een keer een ‘nieuwe’ groente proberen” vond ik te makkelijk. Dus bedacht ik om een week lang élke dag iets nieuws te koken of bakken. En dat was nog niet genoeg, nee, ik moest ook elke keer minimaal één ingrediënt gebruiken dat ik nooit eerder gebruikt had én ik mocht niet twee keer dezelfde bron voor mijn recepten gebruiken. Én ik zou nog wat mensen uitnodigen om te komen eten. Snap je waar het mis ging?

Het was een ware beproeving voor iemand die graag makkelijke en vaak dezelfde maaltijden kookt. Maar het is me gelukt. De meeste tijd ging nog zitten in het vinden van en vooral het kiezen tussen de recepten. En als ik dan éindelijk een recept gevonden had, dan was de volgende uitdaging het vinden van alle ingrediënten. Het aantal uren dat ik deze week kwijt was aan boodschappen doen … Maar goed. Dit is het geworden:

Dag 1: quinoa met mediterrane groenten

Jammer dat quinoa zo duur is. Wel drie keer zo duur als rijst of couscous. Mijn vader vertelde me dat dat komt doordat de teelt nogal arbeidsintensief is. Hij heeft zich erin verdiept, want hij wil het misschien zelf gaan telen. Bij mijn ouders heb ik het dus ook al een paar keer gegeten, omdat zij natuurlijk eerst zelf moesten proberen of het überhaupt wel lekker was. Ik wist niet meer wat voor recept dat was, dus ik ben zelf gaan googelen en kwam uit bij dit recept op de website van Lassie (er staan trouwens nog meer recepten met quinoa op). Ondanks dat het een relatief duur gerecht is, vind ik het wel een echte aanrader! Het gerecht is best makkelijk te maken, het is gezond (en glutenvrij) en errrug lekker!

Dag 2: ovenschotel met witlof, kaas en vega-ham

Het was vroeger één van mijn lievelings: witlof met ham en kaas. Maar ik had het niet meer gegeten sinds ik acht jaar geleden vegetariër werd. In mijn vegetarische kookboeken kon ik geen recept hiervoor vinden, want dat zijn van oorsprong geen Nederlandse boeken. Ik vond een recept op deze grappige website: www.wateetjedanwel.nl. Wat een grappige naam ook (als je vegetariër bent snap je waarom). Ik heb er geen krieltjes bij gedaan, zoals in dit recept staat, maar aardappelpuree met mosterd (met aardappels van papa natuurlijk!). Het was echt ontzettend lekker. Marije en Ruben vonden het beiden ook voor herhaling vatbaar.

Dag 3: hoofdgerecht: Mexicaanse polenta’s; nagerecht: stoofpeertjes met kaneelijs

Drukke boel vandaag. Marijn (mijn broer), Annick en Rosanne zouden mee komen eten en als je ze kent dan weet je: dat zijn ware culinaire avonturiers! De lat lag dus hoog! Ik had eigenlijk een Aziatisch gerecht in gedachten, maar ik kon de ingrediënten niet vinden, dus het werd iets anders exotisch uit hetzelfde kookboek: “Het grote vegetarische kookboek”. Polenta’s zijn een soort van dubbelgevouwen maispannenkoeken en daartussen moest een avocado/lente-ui/tomatenvulling (als je het recept wilt kan ik het wel voor je opzoeken en overtypen, maar daar heb ik nu even geen zin in). Wederom een erg geslaagde maaltijd, met dank aan het snijteam. Ik had wel dubbel zoveel gemaakt als in het recept stond, en dat was maar goed ook, want het ging schoon op. Het stoofpeertjesrecept had ik van Rosanne gekregen, want ik had al eerder proefondervindelijk ondervonden dat dat een goed recept was. En lekker waren ze, mijn eerste stoofpeertjes!

Dag 4: tabouleh

Vandaag stond eigenlijk erwtensoep op het programma, maar ik kwam er te laat achter dat ik de verkeerde spliterwten had gekocht, dus ik moest iets anders verzinnen. Ik bedacht me dat het wel leuk was om een keer een recept van Rosannes (andere) blog te maken, want ik wist dat zij daar ook veel vegetarische recepten op had staan. Het werd tabouleh. Dat zag er lekker uit en bovendien lekker makkelijk (daar was ik wel aan toe) én ik had nog nooit iets met bulgur gemaakt. En lekker en lekker makkelijk was het! Het is eigenlijk wel meer een zomergerecht, want je eet het koud, maar ‘s winters smaakt het ook prima.

Dag 5: hoofdgerecht: erwtensoep; nagerecht: worteltaart

Ik had dus de verkeerde spliterwten gekocht (weet ik veel). De erwten die ik had, moesten acht uren weken en daarna nog eens drie uren koken. Dat was ik wederom de avond ervoor vergeten te doen, dus ging ik voor de zoveelste keer naar de supermarkt. Ik kocht deze keer erwten van Hak, want die hoefden niet te weken. Het recept dat ik gevonden had komt van De Vegetarische Slager. Zij hebben onwijs lekkere vleesvervangers, weet ik uit ervaring (zij waren de cateraars op onze bruiloft). Ik heb de kipstuckjes achterwege gelaten, want ik vond alleen speckjes wel genoeg. Het was een erg lekker soepje, hoewel het eigenlijk meer stamppot geworden was, zo dik was het. Ook Constantijn, die deze avond mee at en een echte snertliefhebber is, en Ruben vonden het lekker. Speciaal voor Cons, want hij was eerder die week jarig geweest, besloot ik als toetje een taart te bakken. Welke taart daar hoefde ik gelukkig niet lang over na te denken, want ik had de laatste keer bij mijn ouders een tas vol met ‘koeiepeeën’ (= Flakkees voor winterpenen) meegenomen én ik had nog nooit worteltaart gemaakt. Lang geleden heb ik een keer van Marsha haar (toen) favoriete worteltjestaartrecept doorgestuurd gekregen. Zij kan zulke lekkere taarten bakken. Ze heeft ook onze bruidstaart gebakken (hm, het lijkt bijna een thema te worden). Ik heb me niet helemaal aan het recept gehouden, want ik had geen bicarbonaat en geen maisolie (heb extra bakpoeder en zonnebloemolie gebruikt), maar alsnog was de taart waanzinnig goed gelukt! Dat ga ik zeker nog eens doen! Maar dan koop ik wel een kleinere springvorm of ik zorg voor meer gasten om ‘m mee te delen.

Dag 6: hummus

Er waren nog zoveel restjes over van donderdag en vrijdag, dat ik deze keer wel iets simpels móest maken (hè wat vervelend). Ik lust graag hummus (of houmous), maar ik koop altijd kant-en-klare, dus nu was het perfecte moment om het eens zelf gaan te maken. Ik had tot nu toe nog geen enkele keer een recept uit mijn mooie nieuwe Vegalicious-kookboek gebruikt, dus ging ik de hummus van gekiemde kikkererwten en avocado maken. Ik had alle ingrediënten al in huis toen ik erachter kwam dat ik eigenlijk vijf dagen (!) eerder had moeten beginnen. Jammer dan. Dan maar geen ‘gekiemde’ kikkererwten. Dit recept is niet online te vinden, maar het is heel eenvoudig: 300 g kikkererwten, 2 el tahini, 1 tl knoflook, limoensap, 1 avocado en een beetje zout door elkaar mixen et voilà. Dat doe je op een stuk brood met wat peper erover en smikkelen maar. Ik moet wel zeggen dat het eigenlijk meer naar guacamole smaakte dan naar hummus, maar lekker was het wel.

Dag 7: noedels in zwarte bonensaus

Dit gerecht wou ik al eerder maken, maar toen kon ik niet alle ingrediënten vinden. Uiteindelijk is het me gelukt om alle ingrediënten op één na te vinden. Het recept is wederom uit “Het grote vegetarische kookboek”, maar gelukkig heeft iemand dit recept online gezet, want dit recept is een stuk ingewikkelder dan dat van de hummus. De gedroogde zwarte bonen kon ik niet vinden, dus ik heb maar wat extra zwarte bonensaus gedaan. Ik weet niet of dit veel uitmaakt voor de smaak, maar ik was over dit gerecht niet echt enthousiast en Ruben ook niet. Dat was de eerste keer deze week. Ik vond het erg veel noedel en weinig groente, dus ik heb er zelf nog een rode paprika door gedaan. Dat kwam de smaak ten goede wat mij betreft, want verder vond ik het een beetje muf smaken. Maar misschien is het een smaak waar ik aan moet wennen.

Conclusie: m’n keukenkastjes puilen uit van alle nieuwe kruiden, sauzen, meel- en graansoorten enz. die ik deze week gekocht heb en nog over heb. Maar ik heb wel een hoop lekkere nieuwe gerechten geleerd die ik bijna allemaal nog eens wil maken. En het was bovenal erg gezellig met alle ‘mee-eters’! Volgende keer weer bij jullie? 😉

3 thoughts on “Week 9: Nienke bakt er wat van

  1. Pingback: Week 33: Rosanne eet tamarinde | De Sleurzusters

Reageer hier

