Week 10: Rosanne trekt de stoute schoenen aan

En die ‘stoute’ schoenen zijn in dit geval wandelschoenen die mijn moeder niet zo fijn vond en toen bij mij dumpte. (Dank je wel hoor, moeder, ik ben er wel blij mee.) Ik ging namelijk HEEL VER wandelen.

Ik woon nu anderhalf jaar praktisch naast de Kromme Rijn in Utrecht en iedereen zegt altijd dat je zo mooi langs dat water kunt wandelen. Deze prachtige zonnige zondag leek me een mooi moment om dat dan maar eens te gaan doen. Je kunt de Kromme Rijn heel ver volgen, tot ongeveer bij Wijk bij Duurstede, maar dat is dan bijna 25 kilometer, net iets te ver voor mij. Dichter bij huis ligt landgoed Amelisweerd, wat mij een betere bestemming leek. Dit is een prachtig gebied waar per jaar ongeveer 1,5 miljoen mensen komen om te wandelen en van de natuur te genieten. Helaas zijn er in 1982 heel veel bomen gekapt voor de aanleg van een snelweg (ik lees ergens 465 en ik lees ergens anders 672, allebei best veel). Een paar jaar geleden zouden er nog meer bomen gekapt gaan worden om de snelweg te verbreden, maar dat is vooralsnog tegengehouden. Meer informatie is te vinden op de website van Vrienden van Amelisweerd, die zich inzetten voor het behoud van dit gebied.

Maar goed, Amelisweerd zou dus mijn bestemming worden. Daar zou ik koffie drinken en vervolgens rechtsomkeert maken. Vorig jaar was ik daar eens naartoe gefietst en daar deed ik nog geen kwartier over, dus lopend moest het ook goed te doen zijn.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik was HEEL VROEG opgestaan (oké, het was al negen uur, maar het was wel zondag hè), pakte mijn overlevingspakket en trok mijn schoenen aan. Ik besloot nog even op te zoeken hoe ver het ongeveer lopen was, zodat ik me kon instellen op de koffietijd. Toen zag ik dat het Jaagpad, het wandelpad langs de rivier, een veel langere route was dan de route die ik gefietst had. Het pad maakte nogal een slinger, het ging dan ook langs de KROMME Rijn. Bijna zes kilometer!

Ik had even nodig om dit nieuws te verwerken. Dit zou ik toch wel in een uur kunnen lopen? Dan zou ik om kwart over elf koffie kunnen drinken. Toen was ik wel klaar om te vertrekken. Zodra ik écht weg wilde gaan, voelde ik plotseling een rare pijn in mijn bovenbeen, aan de achterkant. Ach, dat kon ik er ook nog wel bij hebben. Kwart over tien stapte ik dan ook de deur uit.

Na een minuut lopen was ik op mijn officiële vertrekpunt: het Jaagpad langs de Kromme Rijn. Er waren nog meer mensen aan het wandelen, kijk maar:

Wandelaars

Deze vogel daarentegen besloot gewoon lekker op het water te gaan staan:

Watervogel

Daar ging ik dan. Ik wandelde en wandelde. Ik nam af en toe een foto en leerde zelfs wat een jaagpad was:

Jaagpad

Ik kwam kleine zwaantjes tegen (of zijn het gewoon witte eenden? mijn vogelkennis is ongeveer net zo groot als die van Nienke) die superveel herrie maakten. Het klonk een beetje als krakaka.

Witte zwanen

Het was prachtig weer, en iedereen was zijn holletje uit gekomen. Ik kwam continu mensen tegen die aan het wandelen, fietsen of hardlopen waren of een poging daartoe deden. Ik voelde me helemaal thuis tussen alle wandelschoenen, al miste ik nog wel een fleecevest en afritsbroek. Iets om voor volgende keer over na te denken.

De route langs het water was inderdaad erg mooi. Onder andere zo:

Op een gegeven moment kwam ik in Amelisweerd. Het was heel mooi, de zon scheen en ik hoorde heel veel vogeltjes tsjilpen. Helaas was het nooit écht stil en vredig, omdat je de hele tijd geraas van de snelweg op de achtergrond hoort. En nu was het nog wel zondag, kun je nagaan hoe dat doordeweeks zal zijn (of het is dan juist heel stil, omdat ze allemaal in de file stilstaan, hihi).

Eerst kwam ik langs Nieuw Amelisweerd, dat is dit gebouw, dat bewoond wordt en momenteel omringd is door duizenden sneeuwklokjes:

Nieuw-Amelisweerd

Vervolgens kwam ik langs Oud Amelisweerd, dat is dit gebouw, waar een museum is en ook de leuke Veldkeuken:

Oud-Amelisweerd

En na iets meer dan een uur (ik moest vaak stoppen om foto’s te maken) bij Rhijnauwen, dat is dit gebouw, waar de oudste jeugdherberg van Nederland in gevestigd is:

Rhijnauwen

Daar bestelde ik een kopje koffie – dat helaas automatenkoffie bleek te zijn – en ging ik lekker in de zon zitten om het leeg te drinken. Na de koffie keerde ik huiswaarts. Ik besloot avontuurlijk te doen en een andere route te nemen dan op de heenweg, zonder dat ik wist wat die route precies zou zijn. Ik wist in ieder geval dat ik ‘ongeveer linksaf’ moest aanhouden en dat het dan vast goed zou komen. Ik liep door het landgoed, waar allerlei paadjes waren die uiteindelijk weer op hetzelfde pad uitkwamen als waar ik van afgeweken was. Ik liep over een stuk richting het water waar geen brug bleek te zijn, waardoor ik dus weer terug moest. En ik kwam ook nog eens afzetlinten tegen waar ik maar gewoon overheen besloot te lopen.

Na een tijdje begon mijn bovenbeen en ook mijn heup wel érg veel pijn te doen. En ik begon ook nog een blaar te krijgen op mijn hiel! Die mooie schoenen van mijn moeder zijn voor mij namelijk nét een klein beetje te groot. Een half maatje maar, maar daardoor hadden mijn voeten iets te veel bewegingsvrijheid in de schoenen en dat is op een gegeven moment niet zo prettig meer. Gelukkig kwam ik toen op een punt dat ik herkende, namelijk bij die prachtige snelweg. Toen hoefde ik niet zo ver meer en was ik na een kwartier thuis.

Thuisgekomen stippelde ik mijn route uit op Google Maps om te kijken hoeveel kilometers ik had gelopen (5,6 op de heenweg en 5,1 op de terugweg, vet veel!) en toen zag ik dat ik slechts een paar meter verwijderd was geweest van Theehuis Rhijnauwen, waar je (naar het schijnt) heel mooi zit en waar je vast ook veel lekkerdere koffie kunt krijgen. Er is nu zelfs een expositie die me mooi lijkt. Binnenkort nog maar eens op pad dus!

5 thoughts on “Week 10: Rosanne trekt de stoute schoenen aan

  1. Ah wat tof dat je de wandeling gemaakt hebt! Theehuis Rhijnauwen is zeker leuk, ook prima pannekoeken. Ze hebben in de zomer ook een terras naast de kromme rijn.

    Like

  2. Gozer was dit echt de eerste keer dat je dit hebt gewandeld! De volgende keer loop ik graag mee. Gaan we lekker keutelen met de rest van wandelend Nederland bij het theehuis 😉

    Like

Reageer hier

