Week 11: Nienke raakt betoverd

HvVIMG_2162d

Wie weleens bij een van zijn shows aanwezig is geweest, is het ongetwijfeld met me eens: Herman van Veen kan toveren. Zijn prachtige, warme stem, de mooie liedjes, geweldige muzikanten, zijn charmante voorkomen en zijn soms grappige, soms ontroerende anekdotes … Dit alles zorgde ervoor dat ik vrijdagavond in complete vervoering raakte. Ik heb gelachen, ik heb ademloos geluisterd en ik heb onbedaarlijk zitten snotteren: heerlijk.

Al veel vaker was ik van plan naar een voorstelling van hem te gaan, maar het was er steeds niet van gekomen. Dit was dan ook mijn eerste keer en dat terwijl de beste man toch alweer 50 jaar meedraait en al vele malen eerder in het Nieuwe Luxor Theater gestaan heeft. Lidian, Marije en Ruben gingen met me mee. We hadden, ondanks dat we pas vrij laat kaartjes hadden gekocht, heel mooie plaatsen: midden vooraan op het eerste balkon. Het programma bestond voor het grootste deel uit liedjes, wat ik wel fijn vond, want daar kwam ik eigenlijk voor. De liedjes die ik tot dan toe van Herman kende waren eigenlijk vooral zijn ‘klassiekers’, waarvan hij die avond alleen “Anne” en “Liefde van later” speelde. Hoewel ik het leuk had gevonden als hij meer bekende liedjes had gespeeld, waren ook de voor mij onbekende liedjes, al dan niet van zijn hand, stuk voor stuk prachtig. Van chansons tot volksliedjes en gypsy jazz, alles werd perfect uitgevoerd door hem en zijn 7-koppige band, bestaand uit onder meer 2 violisten (3 met hemzelf erbij) en de virtuoze gitariste Edith Leerkes. Van alle liedjes was ik nog het meest onder de indruk van “Bij mij”, niet geschreven door Herman zelf, maar door zijn dochter Anne. Het liedje past ook zo mooi bij zijn stem.

Na 27 toegiften, de zaal was ondertussen zo goed als leeg, hadden we het idee dat hij nu toch écht niet meer terug zou komen en verlieten we hummend en zingend de zaal. In de foyer werden cd’s van hem verkocht, en omdat Lidian een grote fan van hem is en toevallig de volgende dag jarig was (op dezelfde dag als Herman), had ik bedacht om haar Hermans laatste cd gesigneerd cadeau te doen. Van het één kwam het ander. Er waren geen gesigneerde cd’s te koop, maar als ik even zou wachten, kon ik de cd backstage laten signeren. Ahh! Compleet buiten mijn comfort-zone! Ik probeer zulke situaties juist altijd uit de weg te gaan. Ik ben eerder een soort van anti-groupie: “daar zit die man toch niet op te wachten” en “ik zeg vast iets doms, zodat ik nooit meer naar zijn liedjes kan luisteren zonder aan dat gênante moment te denken”. Eigenlijk dachten we er alle vier zo over. Toch liepen we niet veel later, met nog een handjevol fans, door een doolhof van gangetjes naar een zaaltje met een bar waar Herman aan een tafeltje een tosti zat te eten. Hoewel hij op het podium onvermoeibaar leek te zijn (je zou niet zeggen dat het de vooravond van zijn 70ste verjaardag was), oogde hij nu toch ietwat vermoeid. Toch nam hij voor iedere fan rustig de tijd. Tegen de tijd dat we aan de beurt waren, waren we enorm zenuwachtig en stonden we te giechelen als een stel veertienjarige meisjes. Meneer van Veen was o zo vriendelijk en charmant en liet het allemaal gelaten over zich heen komen. Een handje, een fotootje, een praatje en natuurlijk een handtekening. Op Lidians cd schreef hij “Van harte met ons”, waar ze helemaal gelukkig mee was, en op mijn cd (ik had voor de gelegenheid ook nog maar een exemplaar voor mezelf gekocht, maar niet bedacht wat erop moest komen) “Iets liefs”.

Ik betwijfel of Herman aan ons een blijvende herinnering heeft overgehouden, want hij ziet en spreekt zoveel fans en naar namen werd überhaupt niet gevraagd, maar voor ons was het een onvergetelijke avond. Toen we even later helemaal uitgelaten en hyper buiten stonden, hadden we nog geen zin om naar huis te gaan en besloten we om bij Lantaren Venster nog wat te gaan drinken. Toen een paar biertjes later Lantaren Venster dicht ging en wij onze laatste metro lang en breed gemist hadden, was Lidian zo lief om Marije, Ruben en mij naar huis te chaufferen. Met Marijes spiksplinternieuwe verzamel-cd in de cd-speler knalden Hermans grootste hits uit de speakers en uit onze strotten: “Opzij, opzij, opzij” en “Hilversum drie bestond nog niet!” Door al ons gehos en gestuiter stond het kleine rode autootje te schudden bij de stoplichten en na nog 8 rondjes om de Hofplein-fontein deed ik het bijna in mijn broek van het lachen. O o, wat een rare avond was dit. Waarom doen we dit niet veel vaker?

Hoe ik in hemelsnaam een blog zou moeten schrijven die deze voorstelling eer aan doet, had ik me aan het eind van de avond hardop afgevraagd. Het woord “blog” alleen al … wat een vies woord eigenlijk. Maar dankzij de volgende, toepasselijke tekst waaraan Lidian me herinnerde, voel ik me niet langer bezwaard om mijn blog, hoe nietszeggend en onbelangrijk ook, gewoon met jullie te delen:

Alles doet er toe

Alles, alles doet er toe

Ook wat er niet toe doet, dat doet er toe”

Dus zelfs Nienkes blog …… doet er toe

5 thoughts on “Week 11: Nienke raakt betoverd

  1. Hihi, leuk! Ik kan de sfeer toch aardig proeven hoor (denk ik), dat Lidian weer ergens rondjes omheen gaat rijden zegt natuurlijk ook al genoeg ;-)!

    Liked by 1 person

    • Als je nog een keer naar een concert van hem gaat (hij heeft nog veel optredens op de agenda staan), dan moet je het ook gewoon doen Hanneke! Hij zei dat hij het altijd leuk vindt om fans te ontmoeten, dus… 🙂

      Like

  2. Grappig, ik ben ook voor het eerst naar een optreden van hem geweest. In Tilburg – op het eerste balkon, links vooraan (de beste plaatsen volgens mijn moeder). Ik heb best wel wat platen van hem geluisterd vroeger, “Suzanne neemt je mee naar een plek aan het water….¨ “Een om mee te praten, een lelijke met verstand, een om bij te slapen en eentje in reserve altijd bij de hand…”. En Alfred Jodocus Kwak met het Philharmonisch orkest! Vond het ook heel verrassend en ontroerend.

    Liked by 1 person

Reageer hier

