Week 12: Rosanne is chefkok

Vorige week was ik chefkok. Niet voor mezelf (dat ben ik bijna dagelijks al), ook niet voor een paar vrienden (dat ben ik ook regelmatig), maar voor dertien mensen. En nog wel van een driegangenmenu ook.

Gezond en huiselijk

Ik ben dit jaar namelijk begonnen als vrijwilliger bij Stichting Onder Anderen. Deze stichting heeft als kernwoorden ‘ontmoetingsplek’, ‘gezonde maaltijd’ en ‘huiselijke sfeer’. Dat houdt in dat wekelijks in twee buurthuizen in Utrecht een gezonde maaltijd wordt geserveerd in een huiselijke sfeer. Deze ontmoetingsplek is vooral gericht op (ex-)daklozen, (ex-)thuislozen en andere mensen die behoefte hebben aan een gezonde maaltijd in een huiselijke sfeer. Is het al duidelijk? Gezond, huiselijk …

Vrijwilligers

Goed, die maaltijden worden dus verzorgd door vrijwilligers en daar ben ik er sinds kort ook een van. Per avond is er een chefkok, een souschef en een host. De chefkok bedenkt, koopt en kookt het eten. De souschef komt aan het eind van de middag om de chefkok te helpen en de host ontvangt de gasten, zorgt voor gezelligheid en zamelt het geld in. Ik was al een paar keer souschef geweest, maar vanwege een nijpend tekort aan chefkoks werd ik al snel gevraagd om chefkok te worden.

Vorige week was het dus zover, mijn eerste dienst als chefkok. De souschef en de host zouden allebei later zijn dan normaal gesproken, dus ik werd gelijk in het diepe gegooid. Geen probleem joh, ik houd wel van een uitdaging.

Het menu

Een menu moet bestaan uit: een voorgerecht, een hoofdgerecht inclusief salade en een nagerecht. Daarvan moet een vlees- of visvariant gemaakt worden en een vegetarische variant. Daar komt nog eens bij dat de meeste gasten niet van al te exotische gerechten houden; liever een lekker bordje aardappel-groente-vlees dan een kommetje couscous. 

Het menu dat ik voor deze avond had bedacht, was:

  • voor: paprika-tomatensoep
  • hoofd: aardappel-prei-gehaktschotel met sla
  • na: vla

Er kunnen maximaal vijftien gasten aanschuiven en er zijn drie vrijwilligers. Aangezien de gasten zich niet hoeven aan te melden (om het zo laagdrempelig mogelijk te houden), moet je altijd voor achttien mensen koken. Soms is er dan over, soms heb je dan precies genoeg. Mijn plan om zelf aardappelpuree te maken gooide ik dus al snel om naar het plan om aardappelpuree met poederzakjes te maken. Niet helemaal mijn stylo, maar wel noodzakelijk. Ik fietste namelijk al met twee fietstassen, een rugzak en twee linnentasjes vol van de supermarkt naar het buurthuis. Een zak met vijf kilo aardappelen had daar niet meer bij gepast! Ik keek overigens ook niet erg uit naar het schillen van al die krengen.

en er waren ook nog uien

en er waren ook nog uien

Aan de kook!

Toen ik als een pakezeltje bij het buurthuis was aangekomen, begon ik maar met koken. Ik kreeg tranen in mijn ogen van de uien (ik heb er tien staan snijden!) en RSI van de preien (ik heb er vijftien staan snijden!), maar ik had alles op tijd klaar. Toen de souschef er eindelijk was, hoefde hij alleen nog maar de salade te maken.

Als klap op de vuurpijl werd ik ook nog eens overladen met complimenten. Dat is het mooie van de gasten daar: als ze het niet lekker vinden krijg je het echt wel te horen, maar als ze het wél lekker vinden, krijg je het net zo goed te horen! Oh ja, we waren dus uiteindelijk met dertien mensen in totaal. En bijna alles is op gegaan.

Best vermoeiend

Poehee, dat was dus geslaagd. Na nog ‘even’ afwassen, opruimen en de keuken schoonmaken, konden we weer naar huis. Moe maar voldaan kon ik eindelijk met de voetjes omhoog op de bank. Al met al was ik van 15.00 tot 21.00 op de been geweest. Bijna een hele werkdag!

Volgende week mag ik weer. Als iemand nog ideeën heeft voor een menu … Ik heb nu natuurlijk wel een reputatie hoog te houden!

2 thoughts on “Week 12: Rosanne is chefkok

  1. Very impressive hoor Roos! Ging het afgelopen zaterdag ook goed? Wat heb je toen gemaakt? Ik had nog wel wat ideetjes, maar dat is dan voor een eventuele volgende keer misschien. Ik hou wel van een stamppotje, bijv. een kerrie-spitskoolstamppot of andijviestamppot met rode ui en feta… hmmm

    Like

    • Thanks! Het was op dinsdag en ik ga morgen weer koken (ik ga het niet iedere week doen). Ik zat nu te denken aan chili con (en sin) carne, maar misschien de volgende keer een stamppotje.

      Like

Reageer hier

