Week 13: Nienke is op koers

Vorige week in mijn sleurzustersweek heb ik iets gedaan dat aan bijna al mijn sleurzusterseisen voldoet: Het is iets dat ik nog nooit eerder gedaan heb, iets dat ik al heel lang van plan was, iets wat ik ook best wel spannend vond en het is bovendien iets zinnigs. Wat dan weer helemaal níet bij de sleurzustersideologie past, is dat ik het vanaf mijn luie reet vanachter mijn laptop heb gedaan. Niet echt een activiteit te noemen dus, in de letterlijke zin van het woord, maar ik ben er zelf super enthousiast over! “Kom op Nienke, vertel het nou, laat ons niet langer in die ondraaglijke spanning!” hoor ik jullie denken. OK dan, hier komt ‘ie: ik heb aandelen gekocht! Ik ben nu mede-eigenaar van een beursgenoteerd bedrijf! Hoe cool is dat?

Nou ja, ik zal het gelijk maar een beetje afzwakken: ik heb certificaten van aandelen gekocht. Maar eigenlijk is er niet heel veel verschil en is een certificaat evenveel waard als een aandeel. Het grootste verschil is dat ik maar beperkt stemrecht heb op aandeelhoudersvergaderingen. Hihi, maar daar ben ik geloof ik wel blij om, want ik weet niet of het het bedrijf ten goede zou komen als ik me ermee zou gaan bemoeien.

Aandelen, koersen, beurzen, beleggingsfondsen, het is altijd een ver-van-mijn-bed-show geweest. Dat is voor mij ook altijd het grootste obstakel geweest: hoe weet ik nou waar ik in moet investeren? Dan moet je toch kennis van beleggen en aandelen hebben en van de winstprognoses van bedrijven enz.? Het leek me maar ingewikkeld en risicovol. En wat ik ook altijd dacht is dat het alleen is weggelegd voor mensen met een dikke portemonnee, die ik dus niet heb. Totdat ik paar maanden geleden terechtkwam op de website van Fastned. Daar kwam ik erachter dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn en het zelfs heel laagdrempelig kan zijn. Instappen kan al vanaf 10,- en het enige dat je blijkbaar hoeft te doen is online een formulier invullen. Dat is dus wat ik vorige week gedaan heb.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe ik op de site van Fastned ben terechtgekomen, dat is natuurlijk wel jammer voor het verhaal. Als ik toen geweten had dat ik er een sleurzustersblog aan zou wijden, zou ik wel wat meer m’n best gedaan hebben om het in mijn geheugen op te slaan. Maar helaas. Wel weet ik nog dat ik gelijk enthousiast was over het bedrijf en over hoe eenvoudig het is om onderdeel te worden van deze idealistische, vooruitstrevende familie.

Schermopname (3)

Waarom Fastned? Heb ik misschien iets met elektrische auto’s? Nee, niet persé. Ik heb nog nooit in een elektrische auto gereden, laat staan dat ik er één bezit. Sterker nog, ik heb eigenlijk een hekel aan autorijden, wat ik dan ook zelden doe (meerijden doe ik wel heel graag). De reden dat dit bedrijf me aansprak, is omdat ik, geitenwollensok als ik ben, van mening ben dat het in ieders belang is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen te laten overstappen op elektrisch rijden. Vooral vanwege de luchtkwaliteit, maar ook om minder afhankelijk te worden van olielanden (ja, i know, veel stroom is tegenwoordig nog steeds ‘grijs’. Maar niet de stroom die Fastned gebruikt. Die komt o.a. van eigen zonnedaken). Maar voordat je de gemiddelde automobilist zo ver krijgt om over te gaan op elektrisch rijden, is het van belang dat er zoveel mogelijk snellaadpunten komen. Want zoals Fastned zelf ook zegt: vrijheid is voor een automobilist het allerbelangrijkste. Ik zie het ook meer als een soort van crowdfunding. Het is leuk als ik er financieel ook op vooruit ga, en ik heb er ook goede hoop op, maar dat is voor mij niet het hoofddoel.

Omdat ik jullie niet al teveel wilde vervelen met technische details (lees: omdat ik mijn gebrek aan kennis niet al teveel wilde etaleren), was ik van plan om mijn blog zo kort mogelijk te houden, maar dat lijkt (wederom) niet helemaal te lukken. Tot slot dan nog: Klik hier om te lezen waarom Fastned koploper is op de markt of voor één van de andere 9 goede redenen om in Fastned te investeren. Wie weet ben je straks net zo enthousiast als ik en ben je straks ook gewoon aandeelhouder! En als je dan toch, net als ik, lekker vanaf de luie bank bezig bent, dan heb je misschien ook nog wel, net als ik, energie over om over te stappen op een andere, duurzame bank: de ASN Bank. Da’s ook investeren!

Fastned snellaadstation

 

 

2 thoughts on “Week 13: Nienke is op koers

Reageer hier

