Week 14: Rosanne bouwt een webapp

Ik heb zelf een webapp gebouwd! Kijk maar:

Railsgirls3

Idea app

Je kunt hem niet echt bekijken, want hij staat niet online. Maar wat je ermee kunt is ideeën (of iets anders natuurlijk) invoeren. In ieder geval kun je mooie lijstjes maken en daar houd ik van! Je kunt een naam en beschrijving invoeren en een foto uploaden. Ik heb ook nog een ‘Info’ en ‘Foto’s’ pagina aangemaakt. Niet dat daar iets op staat, maar het ging er natuurlijk om dat ik leerde hoe ik dat moest maken. En dat is gelukt en ik ben er trots op!

Ik heb dit niet allemaal lui vanaf mijn bank gedaan. Nee, ik heb dit gedaan tijdens Rails Girls Utrecht. En dat was heel erg leuk!

Watte?

Als je nu denkt, ‘Waar heeft zij het in godsnaam over?!’ dan begrijp ik dat heel goed. Daarom een korte toelichting:

  • Ruby on Rails is een programmeertaal waarmee je webapplicaties kunt maken.
  • Rails Girls is een internationale community van vrijwilligers die zich inzetten om meer vrouwen bekend te maken met programmeren, met Ruby on Rails.
  • Tijdens Rails Girls Utrecht kon je in Utrecht de basisprincipes leren van Ruby on Rails.

En dat laatste heb ik dus gedaan.

Tot voor kort wist ik absoluut niets van programmeren, behalve dan dat mijn broer zich daar weleens (best veel) mee bezighoudt. Vorig jaar heb ik naar aanleiding van een Tegenlichtaflevering een cursus HTML & CSS gedaan via Codecademy. (Om te begrijpen wat die Tegenlichtaflevering hiermee te maken had, kun je hem het beste even bekijken. Interessant hoor!) Maar HTML kun je nog niet echt programmeren noemen. En CSS ook niet.

Dus ik ging als een praktisch onbeschreven blad naar Rails Girls Utrecht toe.

Met pizza en bier!

Op vrijdagavond waren we welkom op de installation party. Om Ruby on Rails te gebruiken moet je het namelijk wel eerst op je computer zetten. Onder het genot van pizza en biertjes kregen we eerst in vogelvlucht te zien wat we de volgende dag zouden gaan maken: iemand maakte in ongeveer vijf minuten de Idea app, waar wij een hele dag mee zoet zouden zijn. Vervolgens hielpen de coaches ons met het installeren van Ruby on Rails en een Text Editor.

Websites explained

Zaterdagochtend begonnen we alweer om 8.30. Zo vroeg! Maar we kregen daar ook ontbijt, wat een hoop goed maakte. Er waren, denk ik, zo’n twintig deelnemers en er was een coach per twee deelnemers. Fijn, want zo kon je al je vragen en hulpeloze blikken bij iemand kwijt. We kregen eerst een ‘college’ over de simpelste basics van het programmeren: het verschil tussen frontend en backend, verschillende programmeertalen, waar schrijf je je code in en weet ik veel wat nog meer. Dit was voor bijna iedereen een hele nieuwe wereld met (tot dan toe) onbegrijpelijke taal!

Aan het werk

Daarna gingen we aan de slag. Eerst deden we een korte tutorial via Try Ruby. Op deze site krijg je wat basis geleerd en wordt op een toegankelijke manier uitgelegd wat je moet doen en waarom. Er worden ook grappige vergelijkingen gemaakt, waardoor je het opeens een beetje begrijpt. Bijvoorbeeld: A string is an ordered set of characters that the computer can process. Imagine the letters are on a string of laundry line and the quotes are clothespins holding the ends. The quotes mark the beginning and the end of the string, and are required.

Vervolgens gingen we onze eigen web application maken, de Idea app dus. Op de website van Rails Girls konden we de stappen volgen en we mochten onze coach overladen met vragen. Dat deed ik natuurlijk maar al te graag! En kijk, zo zag dat eruit:

En zo professioneel zag mijn beeldscherm eruit:

En dit is dus wat eruit kwam:

Railsgirls3

Op een gegeven moment snapte ik zelfs een beetje wat ik nou eigenlijk aan het doen was.

Na een paar uur zwoegen mochten we even bijkomen met een lunch met heerlijke sandwiches.

lunch

Rails People

Daarna was het tijd voor een paar presentaties. Een Rails Girl vertelde enthousiast over de Rails Girls Summer of Code (heel de zomer programmeren!) en een andere vertelde over GitLab (een soort verzamelplaats voor je codes). Een Rails Guy (ja, er waren ook mannelijke coaches) vertelde waarom hij vrouwelijke rolmodellen in de IT zo belangrijk vindt (yeah!) en weer een andere Rails Girl vertelde hoe ze haar baan opzegde en in vier maanden fulltime via verschillende websites geleerd heeft te programmeren en vervolgens een baan vond.

Na deze presentaties gingen we nog even verder met onze inspanningen. Maar niet zonder:

Wat nu?

Om 17.00 was het feest voorbij en was ik uitgeput. Ik vond het heel leuk, maar wat ga ik nu met al deze nieuw vergaarde kennis doen? Sowieso lijkt het me verstandig om er SNEL iets mee te gaan doen. Anders ben ik natuurlijk alles alweer kwijt. Misschien ga ik deze app bijwerken en er een mooi ideeënlijstje van maken. Voor films, series en boeken die ik nog wil zien of lezen bijvoorbeeld. Of juist die waarbij ik dat al gedaan heb. En ik wil mijn eigen (simpele) website gaan maken. En dan steeds iets bijleren, zodat alles heel erg mooi wordt. Ooit.

Wilde plannen dus.

Ook meedoen?

Oh ja, dit alles was gratis. GRATIS! Dankzij verschillende sponsors. Fantastisch toch?

Snap je nu nog steeds niets van alle termen waarmee ik in dit verhaal gestrooid heb? Dan ga je toch ook gewoon een keer meedoen?! 5-6 juni zijn ze in Groningen en 18-19 september in Amsterdam. Op de website van Rails Girls staan alle data.

Ook al ga je er verder niets mee doen, het is best fijn om enigszins een heel klein ietsiepietsie minibeetje inzicht te hebben in waar je (ik wel in ieder geval) een groot deel van de dag mee bezig bent: computers en internet.

2 thoughts on “Week 14: Rosanne bouwt een webapp

Reageer hier

