Week 15: Rosanne maakt het met baking soda

Wie ooit weleens een beetje op Pinterest heeft rondgezworven, moet ze wel zijn tegengekomen: berichten over baking soda. Baking soda is in Nederland niet zo makkelijk te vinden, je moet ervoor naar een toko of Turkse winkel, maar in de Verenigde Staten doen ze echt álles met dit wondermiddel.

Op een paar blogs was ik ook al berichten tegengekomen van mensen die zelf deodorant hadden gemaakt, jawel, met baking soda. Dat wilde ik ook weleens proberen! Ik besloot gelijk nog wat zelfmaakreceptjes te zoeken voor baking soda – als je dan toch bezig bent, kun je maar beter helemaal los gaan. Ik ging maken: deodorant, tandpasta, luchtverfrisser en toilet bombs.

Dit alles ging ik doen op zaterdagmiddag, evenals de spullen kopen die ik hiervoor nodig had. Daar had ik van tevoren al spijt van; zaterdagmiddag is niet een moment dat ik in de stad wil zijn. Zaterdagmiddag is zelfs hét moment waarop ik het meest níet in de stad wil zijn. Baking soda kon ik gelukkig bij mijn Turkse supermarkt om de hoek kopen en kokosolie had ik nog in huis. Maar etherische oliën en citroenzuur had ik niet en er is maar één winkel waarvan ik zeker wist dat ze die daar verkopen. Die winkel bevindt zich in het lelijkste plekje op deze aarde: Hoog Catharijne.

Dus ging ik toch maar op zaterdagmiddag naar de stad. Eerst nog even een poging gewaagd bij Dille & Kamille, want dat is een leukere winkel. Ze hadden wel een paar olietjes, maar niet die ik wilde hebben. En het was druk, DRUK! Nog erger dan ik me kon voorstellen en bijna net zo erg als een dag voor kerst (ja, toen was ik ook al zo slim om op het laatste moment dingen te moeten doen). Toch maar door naar depri shopwalhalla Hoog Catharijne. Ik koos de kortste route, ik vond alle benodigdheden en ging snel weer naar huis. Dat deel had ik overleefd!

Met een paar lege potjes om alle mengsels in te doen, had ik alles wat ik nodig had:

benodigdheden

Op verschillende sites vond ik ‘recepten’ met verschillende verhoudingen, dus maakte ik er maar mijn eigen mengseltjes van. Waar ik de originelen vandaan heb, weet ik niet meer precies. Dit is wat ik ervan gemaakt heb:

Deodorant

  • 2 eetlepels kokosolie
  • 3 eetlepels baking soda
  • 3 eetlepels maïzena
  • 8-12 druppels etherische olie

De kokosolie moet je eerst verwarmen, want die is meestal keihard. Daarna meng je alles door elkaar en ben je klaar. Ik heb gekozen voor lavendelolie, maar ik ruik er niet heel veel van. Dat vind ik eigenlijk niet zo erg, want superlekker blijken die oliën toch niet te ruiken.

En wat vind ik ervan?

Het lijkt te werken. Ik heb al een paar situaties meegemaakt waarin ik best wel wat zweterig zou kunnen worden (naar een marathon kijken, zware halveliterbierglazen naar mijn mond brengen), maar mijn oksels roken aan het eind van de dag nog heerlijk fris. Erg praktisch is het niet. De deo is keihard en de ideale manier om het op te smeren heb ik nog niet gevonden. Nu zet ik het potje even in heet water, waardoor de olie een beetje smelt en de substantie wat zachter wordt. Dan smeer ik met mijn vingers wat van dat spul onder mijn oksels. Het droogt gelijk op, dus als je iets te veel doet, blijven er korreltjes over die gelijk weer naar beneden vallen. Wie weet bedenk ik nog weleens iets handigers.

Tandpasta

  • 2 eetlepels kokosolie
  • 2 eetlepels baking soda
  • een paar druppels etherische olie
  • 1 theelepel (Keltisch) zeezout

Wederom verwarm je eerst de kokosolie, zodat die smelt. Dan roer je alles door elkaar. Ik heb er wat muntolie door gedaan, zodat je een frisse smaak en adem krijgt. Het zout is goed voor de schoonmaak. Ik vond het echter VEEL te zout, dus ik heb het mengsel aangelengd met nog een eetlepel kokosolie en baking soda. Het is nog steeds aardig zout, dus wie weet moet ik er nog iets aan doen.

En wat vind ik ervan?

Of het werkt, kan ik nog niet beoordelen. Volgens de verschillende berichten die ik erover gelezen heb wel. Of het lekker is, weet ik wel: NEE. Nog steeds te zout en ik heb de hele dag een zoute smaak in mijn mond gehouden. Of het fijn is, weet ik ook: NEE. De kokosolie leek een laagje in mijn mond achter te laten, waardoor ik de hele dag een vervelend vettig gevoel in mijn mond had. Niet prettig. Daarna heb ik de tandpasta niet nog een keer durven gebruiken. Misschien dat ik hem nog een beetje ga aanpassen en het daarna nog eens probeer.

Luchtverfrisser

  • 50 gram baking soda
  • 6-8 druppels etherische olie
  • een glazen potje met deksel

Sla een paar gaatjes in het deksel van het potje. Meng de spullen door elkaar, stop ze in het potje en klaar is Kees. Zet het potje ergens neer en als je af en toe schudt, komt de geur weer even los.

En wat vind ik ervan?

Ik heb hem in mijn inbouwkast gezet, waar het een beetje stinkt (het is een beetje muf en vochtig daar). Als ik die kast nu open doe, ruikt het naar etherische lavendelolie. Niet superduperlekker, maar beter dan de muffigheid.

Toilet bombs

  • 1 1/3 cup baking soda
  • 1/2 cup citroenzuur
  • 30 druppels lavendelolie
  • 30 druppels muntolie
  • 30 druppels citroenolie

Hoeveel een cup precies is, weet ik niet, maar ik heb wel de verhoudingen aangehouden. Je mengt eerst de baking soda en citroenzuur door elkaar. Je schijnt hierbij een masker op te moeten zetten, maar als je niet al te heftig roert en dus niet te veel stof laat opwaaien, kan het volgens mij ook wel zonder. Daarna moet je met een verstuiver de olie op het mengsel spuiten. Als het niet vochtig genoeg is (het moet een beetje aan elkaar blijven plakken), kun je er wat water bij doen, maar dat moet wel heel voorzichtig. Als je te veel tegelijk doet, gaat het namelijk al bruisen en werkt je ‘bom’ niet meer. Ik deed er zelf in het begin heel veel extra oliedruppels bij, omdat ik geen zin had om water te pakken, maar nu ruiken ze wel érg sterk. Misschien is het water toch een beter idee. Als dat allemaal goed door elkaar zit, verdeel je het mengsel over bijvoorbeeld een siliconen ijsblokjesvorm. Druk het stevig aan en laat ongeveer zes uur drogen. Ik had niet zo’n vorm, dus ik heb ze in kleine gebakvormpjes gedaan, ook leuk 🙂

En wat vind ik ervan?

Ik heb er vanochtend een in mijn wc-pot gegooid en ik vond het bomeffect matig. Ik hoorde het wel bruisen en ik zag wat bubbeltjes, maar het was niet zo heftig als ik verwacht gehoopt had. Misschien waren ze toch al te vochtig door de hoeveelheid olie en water die ik erdoor had gedaan, daarmee schijnt het effect verloren te gaan. Maar ik heb nog 23 bommetjes te gaan, wie weet zitten er ook wel betere tussen! De oliën schijnen antimicrobiële eigenschappen te hebben en de bacteriën te doden die de nare geuren veroorzaken. En de combinatie ruikt fris (maar wel een beetje heftig als je er te veel olie door doet).

Nou, dat was weer een spannende dag! In dit bericht van Laura’s Bakery kun je nog 46 toepassingen voor baking soda vinden: Wat kun je allemaal doen met baking soda? Ben je ook al geïnspireerd geraakt? 😉

8 thoughts on “Week 15: Rosanne maakt het met baking soda

  1. Ik gebruik het ook dagelijks als gezichtsreiniger… briljant spul Je kunt het ook bij de Etos kopen onder de naam zuiveringszout. 🙂

    Like

    • Ah ik wist wel dat het ook wel zuiveringszout genoemd wordt, maar niet dat je dat bij de Etos kunt kopen. Weer wat geleerd 🙂 Meng je het dan met wat water ofzo?

      Like

      • Oh beetje late reactie… Ja 1 theelepel zuiveringszout en 1 theelepel water. Dat wrijf je op je huid en spoel je na 10 minuutjes af, of eerder 😊
        De volgende dag is het goedje hard, met een druppel water erbij is het weer bruikbaar, of deksel erop…

        Liked by 1 person

  2. Leuk experiment, maar als ik het zo lees ga ik geloof ik toch maar voor de kant-en-klare variant 😉

    Like

  3. Leuk dat je dit allemaal gemaakt en getest hebt. Voor deo kan ik zeggen: laat de baking soda en maizena eruit. Gewoon kokosolie (die zonder kokosgeur) met of zonder een druppel etherische olie wekrt ook prima omdat kokosolie bacteriedodend werkt. Kokosolie smelt bij 20 graden ofzo dus dat smelt in je hand. Veel gemakkelijker.

    In een muffe kast zet ik een klein bakje kattegrit, dat haalt de nare geurtjes ook weg.

    Baking soda met azijn gebruik ik wel om de voegen schoon te maken in de badkamer. Werkt super (gaat ook eerst bruisen).

    Like

Reageer hier

