Week 15: Nienke maakt een nieuwe website

Mijn blog over week 15 is erg laat, zeg maar gerust schandalig laat. Nee, dit wordt geen verhaal over hoe lastig en tijdrovend het soms is om een sleurzuster te zijn, want voor je het weet heb je de bijnaam ‘zeurzuster’ aan je broek hangen. Nee, de reden voor mijn uitgestelde blog is van een heel andere orde.

Als ‘voor je uitschuiven’ een olympische sport zou zijn, dan lag ik op koers voor een medaille. Tot voor kort, want gelukkig gooiden de sleurzusters roet in het eten. Het leek me een goed idee om de sleurzusters niet alleen te gebruiken als stok achter de deur voor leuke dingen die ik altijd al had willen doen, maar ook voor nuttige dingen die ik al heel lang voor me uitschuif. In deze laatste categorie valt het bouwen van een nieuwe website. Iets dat ik al een hele tijd van plan was om te doen, maar wat ik steeds uitstelde omdat ik er om meerdere redenen tegenop zag.

Ik ben namelijk al een hele tijd zzp’er. Ik ben illustrator en doe daarbij ook vormgeving en sinds een paar jaar ook animaties. Járen geleden heb ik een prachtige website ontworpen (nee, dit is geen sarcasme, ienvelopjes-1k ben er oprecht nog steeds heel blij mee) met daarop mijn portfolio, om potentiële opdrachtgevers binnen te halen. Aanvankelijk vulde ik mijn portfolio nog af en toe aan met nieuw werk, maar de laatste jaren heb ik dat flink laten versloffen. Zo staan er bijvoorbeeld helemaal geen animaties op, terwijl ik tegenwoordig net zoveel animeer als illustreer. Nu is het gedateerde portfolio nog niet zo’n probleem, dat is een kwestie van nieuw materiaal erop zetten, maar op dit moment is mijn website op meerdere fronten niet meer up-to-date.

Ook technisch is mijn website inmiddels ernstig gedateerd. Mijn website is namelijk gebouwd in het programma Flash. Op zich een prima programma om websites in te bouwen (ik gebruik het ook om animaties mee te maken), maar helaas worden flash-bestanden tegenwoordig door steeds minder apparaten ondersteund. De meeste smartphones en tablets bijvoorbeeld ondersteunen geen flash. Dat was zeven jaar geleden, toen ik mijn website lanceerde, niet zo’n probleem, want toen kwam je die apparaten nog maar weinig tegen. Maar tegenwoordig kun je er niet meer omheen. Ik moest dus mijn website smartphonevriendelijk en dus helemaal opnieuw maken.

Hoe dan? Welk programma is dan het meest geschikt? Hoe werkt dat dan? Wat kan ik daar dan allemaal mee?… Allemaal vragen waarop ik zelf geen antwoord kon geven en eerlijk gezegd mis ik voor zulke dingen niet alleen kennis van zaken, maar ook het geduld om het uit te zoeken. Gelukkig heb ik daar zo ‘mijn mannetje’ voor. Ruben had een gratis programma voor me gevonden (eigenlijk een CMS) dat het meest geschikt zou zijn om het door mij beoogde resultaat te bereiken: Drupal.

Wat een drama zeg (sorry Ruben, het is niet ondankbaar bedoeld). Ik vind mezelf niet erg traag van begrip wat betreft het onder de knie krijgen van nieuwe programma’s, maar hier had ik echt geen kaas van gegeten. Het was wat mij betreft compleet niet intuïtief en bruikbare tutorials kon ik ook niet vinden. Ik wist echt niet waar ik naar zat te kijken, laat staan wat ik ermee moest. Toen Ruben me wat meer wegwijs had gemaakt (wel weer irritant dat ik daar dan weer een man voor nodig heb), begon me wel ietsjes meer duidelijk te worden hoe het programma opgebouwd was, maar gelukkig was Ruben het met me eens dat dit programma geen blijvertje was. Wat me ook langzaamaan duidelijk werd, is dat ik sowieso flink wat concessies zou moeten doen wat betreft het uiterlijk van de website, welk programma ik ook zou gebruiken. Daar werd ik wel een beetje verdrietig van, want zoals ik al zei: ik ben nog steeds erg blij met hoe mijn website eruitziet. En voor iemand in mijn vakgebied is dat best wel belangrijk. Mijn conclusie: Ik maak gewoon twee websites. Eén voor mensen die flash hebben en één die op de mobiel te bekijken is.

hand-vierkantNu heb ik nog steeds niet verteld waarom ik zo laat ben met het posten van mijn week 15-blog. Toen ik me had voorgenomen om voor week 15 mezelf als doel te stellen om een nieuwe website te gaan maken, ging ik er fanatiek mee aan de slag. Wat fijn zeg, dacht ik, zo’n stok achter de deur. Eindelijk schoot het een beetje op met m’n website(s). Maar aan het eind van week 15 was m’n nieuwe website nog lang niet klaar. Nou, dacht ik, ik ben nu zo lekker om dreef, laat ik er nog een paar dagen aan vast plakken, want als ik mezelf die stok achter de deur ontneem, weet ik niet of ik m’n website nog binnen korte termijn af ga maken. Dus zodoende plakte ik er nog anderhalve week (and counting) aan vast.

Wat was het leuk geweest als ik nu kon zeggen: “Tadaa! Hier is’ie dan! Mijn spiksplinternieuwe website!” Maar helaas moet ik mijn blog afsluiten met een anticlimax: mijn website is nog niet af. Graag had ik deze blog gebruikt om mijn nieuwe website aan jullie te presenteren, maar ik moest realistisch zijn: dit ging te lang duren. Ik kon het geen maanden blijven uitstellen, want er moet wel continuïteit in de sleurzustersblogs blijven. Rosanne staat ondertussen al een tijdje te trappelen om haar blog over haar avonturen van week 16 te posten, maar moest uiteraard wachten tot ik eindelijk eens met mijn week 15-blog op de proppen kwam.

Als m’n website daadwerkelijk af is dan laat ik het jullie weten hoor! Maar voor nu, om het een beetje goed te maken en jullie toch alvast een voorproefje te geven, hier een linkje naar mijn oude website en voor de mensen die deze niet kunnen bekijken hieronder nog wat plaatjes van hoe mijn website was en hoe hij (waarschijnlijk) gaat worden.

O ja, voor de mensen die het leuk vinden: een aantal van de animaties die ik heb gemaakt, heb ik gemaakt in samenwerking met Mirage, het mediaproductiebedrijf van mijn broer. Op de website van Mirage kun je twee van deze animaties bekijken (hier en hier).

4 thoughts on “Week 15: Nienke maakt een nieuwe website

  1. Daarom heb ik je zo weinig gehoord van de week….maar het resultaat van week 15 mag er zijn hoor. Het is weer een medicijn om van te smullen 🙂

    Liked by 1 person

    • Dank voor het vertrouwen! En nou sta ik te trappelen om jouw blog over week 16 te lezen, dus kom maar op! 😛

      Like

Reageer hier

