Week 17: Rosanne fixt haar fiets

De titel doet niet geheel recht aan mijn acties, of eigenlijk andersom: mijn acties doen niet geheel recht aan de titel. Maar ik heb een goede poging gewaagd! Dit is hoe het ging:

Al een paar weken kon ik niet meer geruisloos over straat. De ketting van mijn fiets was namelijk steeds aan het rammelen in zijn kastje. Een paar mensen zeiden al dat dat makkelijk te fixen is: gewoon even je wiel wat naar achteren zetten en klaar is Roos. Wat? Je wiel even naar achteren zetten? Dat klinkt niet zo heel makkelijk hoor.

Dus fietste ik nog een tijdje rammelend door. Maar dat vond ik toch wel vervelend worden. Ten eerste vanwege het geluid, ten tweede omdat ik bang was dat op een gegeven moment mijn ketting kapot zou zijn en ik ergens aan de andere kant van de stad met een kapotte fiets zou staan. Na een paar weken besloot ik toch eens uit te zoeken hoe dat zat. Want mijn banden plakken doe ik zelf wel (behalve als ik heel lui ben), maar als er iets anders mis is met mijn fiets, ga ik toch altijd lekker naar de fietsenmaker.

Vroeger verzorgde ik mijn fiets ook al heel goed

Vroeger verzorgde ik mijn fiets ook al heel goed

Als Sleurzuster vond ik het wel een uitdaging om hier iets aan te veranderen. Op internet is natuurlijk álles te vinden, dus ook hoe je een slappe ketting kunt repareren. Ik vond zelfs een filmpje van de NTR Academie (ja, die bestaat). Superhandig!

De gereedschappen die ik daarvoor nodig had, heb ik niet in huis. Gelukkig ken ik iemand die dat wél heeft, dus vroeg ik of ik wat spulletjes mocht lenen. Dat kon en J. had zelfs nog een beter voorstel: ik kon mijn fiets daar komen repareren, zodat hij kon helpen in het geval ik ergens vastliep. Superfijn!

Bij J. aangekomen bleek de slappe ketting niet het enige probleem te zijn met mijn fiets. Er zat ook wat speling bij mijn achterwiel en iets aan de voorkant onder mijn stuur zat los (vraag me niet hoe dat heet). Dat moesten we toch ook eigenlijk verhelpen, want na enige tijd zou dit wel problemen op gaan leveren. Dus: het wiel moest niet alleen wat naar achteren, maar er helemaal uit! “Dat klinkt erger dan het is hoor, het is niet zo heel moeilijk,” waren de bemoedigende woorden.

Fiets in werkstand

Fiets in fixstand (ja, andere fiets dan op de vorige foto)

Ik kreeg aanwijzingen over welke boutjes en moertjes ik moest losdraaien en hoppa, daar kon mijn wiel eruit getild worden. Vanaf toen werd het vooral toekijken hoe J. mijn wiel weer goed maakte. ‘Iets’ aan de ene kant vastdraaien, ‘iets’ aan de andere kant vastdraaien. Even controleren. Nee, te strak. Nog een keer proberen. Nee, nu is het te los. Nog eens proberen. Nee, nu zit het scheef. Precisiewerkje hoor, dat fietsen repareren!

Na een tijdje was het wiel goed en kon het weer in mijn fiets gezet worden. Toen begon een vergelijkbaar spel met het afstellen en rechtzetten van mijn wiel. Schroefje aandraaien, ketting te strak. Schroefje losser draaien, ketting goed, maar wiel scheef. Draaitje hier, draaitje daar. Uiteindelijk was ook dat goed. En ik stond maar toe te kijken. Leuk hoor, zelf je fiets (laten) repareren.

Toen alles goed was, kon ik ook weer iets doen: een paar boutjes en moertjes terugzetten en een rondje fietsen om te checken of mijn fiets goed was. Dat ene ding aan de voorkant bleek makkelijk te fixen, omdat er alleen iets vastgedraaid hoefde te worden. Na nog een beetje gehannes met de versnellingen was mijn fiets weer klaar om bereden te worden.

Fietsklaar

Fietsklaar

Ik ben heel blij dat mijn ketting niet meer rammelt en dat er nog meer beter is gemaakt en dat J. mij zo goed geholpen heeft. Ik ben iets minder tevreden over mijn eigen inbreng bij deze reparatie. Want de titel ‘Rosanne fixt haar fiets’ klinkt toch iets grootser.

Ter compensatie heb ik in die week nog een paar dingen voor het eerst gedaan:

  • met de lift gegaan op het treinstation in Gouda;
  • over de kaasmarkt in Gouda gelopen;
  • met de lift gegaan op het treinstation in Utrecht;
  • een ortanique mandarijn gegeten;
  • pastasalade uit mijn kookboek Plenty gemaakt;
  • naar het Museum Arnhem geweest
  • op mijn (zelf)gefixte fiets gefietst.
2 thoughts on “Week 17: Rosanne fixt haar fiets

Reageer hier

