Update 1: Rosanne bezoekt musea

Aan het begin van dit jaar heb ik een Museumkaart gekocht met als doel dit jaar zoveel mogelijk musea te bezoeken. Vroeger ging ik eigenlijk nooit naar een museum, maar het blijkt toch best leuk te zijn. En al helemaal als je niet hoeft te betalen om binnen te komen.

Over mijn eerste museumbezoek heb ik al geschreven in week vier. In de tussentijd heb ik nog vijf (ja echt, vijf!) musea bezocht!

Het Mauritshuis is tussen 1633 en 1644 gebouwd in opdracht van graaf Johan Maurits van Nassau-Siegen. Een paar jaar geleden werd het gerenoveerd en vorig jaar in juni vond de heropening plaats. Het is een mooi gebouw waarin vooral werken uit de Gouden Eeuw hangen, waarvan de bekendste waarschijnlijk Meisje met de parel van Johannes Vermeer en De anatomische les van Dr Nicolaes Tulp zijn. Tenminste, voor mij waren dat de bekendste. Via een app kun je over ieder schilderij informatie lezen en soms zelfs filmpjes zien. Er was ook een tijdelijke tentoonstelling: The Frick Collection met kunstschatten uit New York. Die is nog tot en met komend weekend te zien.

Mauritshuis

Hierover heb ik al verslag gedaan in week dertien.

Vorig jaar ben ik met Vera in het Stedelijk Museum geweest en hebben we bijna heel het museum gezien. We zijn er dan ook bijna een hele dag mee zoet geweest. Nu hebben we alleen de expositie De oase van Matisse gezien. Deze was pas twee weken open en bleek heel erg populair te zijn, want ik moest buiten in de rij staan. Uiteindelijk viel het mee, na tien minuten was ik binnen. Vera was daar al. We moesten voor deze tentoonstelling een toeslag van €5,- betalen en we kregen een kaartje met een timeslot waarbinnen we naar de expositieruimte moesten. Eenmaal door de controle bleek er binnen nóg een immense rij te staan. Ik denk dat we daar wel ongeveer twintig minuten moesten wachten.

De expositie was mooi. Matisse begon zijn carrière met ‘gewoon’ schilderen en tekenen en is op een gegeven moment overgegaan op collages. Een van de collages (die hieronder) is meer dan zeven meter breed!

Henri Matisse, La Perruche et la Sirene

De parkiet en de zeemeermin – Henri Matisse

Thuis kwam ik erachter dat ik als vijf- of zesjarige ook een kleine Matisse-in-de-dop was:

De expositie over Matisse is trouwens nog te zien tot en met 16 augustus.

Het Museum Arnhem ging pas om 11.00 uur open en wij waren er al om 10.40! Gelukkig is er ook een museumtuin, waar we even konden rondlopen en wat beelden konden bekijken, zoals dit mooie Kauwgommeisje:

Kauwgommeisje

Eenmaal binnen bekeken we, na een koppie koffie in het museumcafé, de expositie Geaarde kunst. Geaarde kunst is kunst die tijdens de Tweede Wereldoorlog aangekocht werd door het Departement van Volksvoorlichting en Kunsten, dat in 1940 speciaal was opgericht voor propagandadoeleinden. Deze kunst moest voorbeeldig zijn, vooruitwijzen en toeleiden naar een staat ‘van vreemde smetten vrij’. De kunst moest de zogenaamde waarden van het Nederlandse volk en de Nederlandse cultuur weerspiegelen. In de schilderijen was geen spoortje van de oorlog terug te zien, maar zag alles er voorbeeldig en vredig uit, zoals de nostalgische landschappen met molens, of boeren die uitrusten op het land na gedane arbeid. Daar hoorden natuurlijk géén werken van joodse schilders bij. Ook kubistische of abstracte schilderijen of maatschappijkritische werken werden niet aangekocht, dat was namelijk ‘ontaarde kunst’.

Raar om te bedenken in welke periode en met welk doel de werken aangekocht zijn, terwijl het soms gewoon heel mooie schilderijen zijn. Zo kan een op het eerste oog normaal schilderij een heel beladen achtergrond hebben. Deze expositie is nog te zien tot en met 25 mei.

Daarna hadden we nog genoeg tijd voor de rest van het museum. De vaste collectie, een expositie van schilderijen van An Beerman – die best mooi was maar niet heel veel indruk maakte – en een bijzondere sculptuur van Kate MccGwire:

Die ‘slang’ is gemaakt van twintigduizend kraaienveren!

Tot slot zagen we nog een heel bizarre expositie: Beauty of the Beast. Hierin leggen ontwerpers en kunstenaars een verbinding tussen taxidermie (het opzetten van dode dieren), sieraden en beeldende kunst. We zagen bijvoorbeeld kettingen gemaakt van kevers, een hoedje gemaakt van muizen en een bh gemaakt van twee papegaaien! Best luguber allemaal en ik wist niet altijd wat ik ervan moest vinden. Gelukkig las ik net dat de gebruikte dieren vaak roadkill zijn. Dat maakt het al iets beter, maar bizar blijft het!

Hierover lees je binnenkort, want daar ben ik samen met Nienke als Sleurzuster geweest.

Je ziet, het gaat aardig goed met mijn museumbezoekjes. Ik ben trots op mezelf!

Reageer hier

