Week 19: Rosanne loopt in een loopgraaf

Lopen in een loopgraaf was níet iets wat ik al jaren wilde doen. Sterker nog, ik had er überhaupt nog nooit over nagedacht. Maar toen ik er de kans voor kreeg, liet ik die natuurlijk niet liggen.

Woudenberg

Ons verblijf

Voor de loopgraaf was ik afgereisd naar het pittoreske Woudenberg, alwaar ik een weekend met mijn familie verbleef. Zoiets doen we eens in de zoveel tijd (het was nu zes jaar geleden en daarvoor geloof ik zelfs wel tien jaar; erg veel regelmaat zit er dus niet in) en dat is dan altijd supergezellig met de hele familie. De meeste mensen bleven van vrijdag tot en met zondag, en een paar kwamen alleen op de zaterdag even buurten. Behalve twee van mijn broers, een nichtje en een tante, is iedereen geweest en op het hoogtepunt waren we met wel 39 mensen!

Mijn twee tantes hebben dit weekend helemaal georganiseerd (waarvoor petje af!) en ook nog eens voor het grootste deel van het eten gezorgd (waarvoor nog een petje af!). Bijna heel het weekend mochten we doen waar we zelf zin in hadden, en was het gezellig met spelletjes, bowlen, wandelen en hier en daar een drankje. Er was één ‘verplichte’ activiteit die we met zijn allen gingen doen: we maakten een wandeling over de Grebbelinie. En ja hoor, daar kwam ik de loopgraaf tegen.

Nee dit is geen loopgraaf, dit is een kazemat. Die kwamen we eerst tegen.

Nee dit is geen loopgraaf, dit is een kazemat. En een gids. Die kwamen we eerst tegen.

De Grebbelinie is al in 1745 aangelegd om Holland te verdedigen tegen indringers. Dat verdedigen werd gedaan door middel van inundatie, het opzettelijk onder water zetten van een gebied. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is dit voor het laatst gedaan en de Nederlandse soldaten probeerden hier zo goed en zo kwaad als het kon de Duitsers tegen te houden (waar ze helaas niet helemaal in geslaagd zijn). Er is in dit gebied toen aardig gevochten.

Een gids voerde ons over dit gedeelte van de Grebblinie en wist ons van alles te vertellen over het gebied. Zo leerden we bijvoorbeeld dat de boerderijen in de buurt allemaal in brand gestoken waren, om ervoor te zorgen dat er vrij zicht was. Sommigen werden gelijk weer opgebouwd en zijn later nóg eens in de brand gestoken. Anderen bleven na de wederopbouw gespaard. Tussendoor leerden we ook nog iets over de natuur (er waren dassenholen te zien) en over een drugshandelende en moordende boer uit de buurt. En uiteindelijk kwamen we dus ook bij de loopgraaf terecht.

We waren al langs wat bunkers gekomen die echt in de Tweede Wereldoorlog daar geplaatst waren. O nee, de Nederlandse naam daarvoor schijnt kazematten te zijn. Ook goed. De loopgraaf was niet origineel, maar was een paar jaar geleden door de Stichting Grebbelinie in het vizier zoveel mogelijk volgens het origineel nagebouwd. Er waren uitsparingen gemaakt voor mitrailleurs, slaapplekken en schietgaten. De meesten van ons staken met hun hoofd wel boven de loopgraaf uit (niet erg handig als je wordt beschoten, denk ik), maar in die tijd waren de mensen gemiddeld nog iets minder lang dan nu, dus voor toen was het waarschijnlijk wel hoog genoeg.

Na de loopgraaf bereikten we een museumpje aka educatief centrum waarin deze stichting voornamelijk schoolklassen vertelt over de gevechten in de Tweede Wereldoorlog. De meeste van mijn familieleden gingen toen terug naar het huisje, maar ik bleef natuurlijk wel even daar. Want musea over de Tweede Wereldoorlog, daar kun je er niet genoeg van zien!

Een man die als tiener de oorlog had meegemaakt, vertelde ons nog wat meer over de verschrikkelijkheden die daar gebeurd waren. Het blijft toch raar om je voor te stellen wat er hier allemaal gebeurd is en dat er mensen zijn die dat meegemaakt hebben.

Na een korte rondleiding zijn wij ook weer teruggegaan, waarna we een heerlijke lunch verorberden. Die hadden we wel verdiend, na zo’n intensieve loopgraafwandeling! En verder was het weekend dus ook heel leuk en gezellig en hebben we heerlijk gegeten en gedronken.

Reageer hier

