Week 23: Rosanne is onder de indruk

Grapje, dit was heus niet de eerste keer dat ik onder de indruk was. Vorige week gebeurde dat bijvoorbeeld nog, toen ik deze indrukwekkende prestatie zag (je moet wel even op de link klikken om hem te zien, want ik kreeg het filmpje niet hier in geplakt). O ja, en toen ik erachter kwam dat sommige baby’s kunnen praten:

 

Maar woensdag raakte ik onder de indruk van een stel dansers. Ik had namelijk mijn oom en tante uitgenodigd om voor hun verjaardagen naar een voorstelling in Theater Kikker in Utrecht te gaan en ze mochten zelf kiezen welke voorstelling dat dan zou worden. Ze kozen voor Conny Janssen Danst | De Rotterdamse Lente #2. Een dansvoorstelling dus.

Woensdag was het zover en na een lekker maaltje gingen we richting Theater Kikker. Ik voor de eerste keer naar een dansvoorstelling, mijn tante voor de eerste keer naar Theater Kikker. Want hoewel ze al zo’n veertig jaar in Utrecht woont en heel vaak in de Stadsschouwburg komt, was ze hier nog nooit geweest! Voor mijn oom was er niets nieuws onder de zon; dansvoorstellingen en Theater Kikker had hij al vaker gezien.

Ik had me weer eens totaal niet voorbereid op deze avond en ik ging totaal open en zonder verwachtingen zitten kijken. Wat informatie die ik achteraf opgezocht heb: Conny Janssen is een Nederlandse choreograaf en haar gezelschap Conny Janssen Danst is een bekend Nederlands modern dansgezelschap. Conny Janssen werkt vaak met jonge mensen en vindt het belangrijk om bij te dragen aan talentontwikkeling. Ieder jaar kunnen een paar dansers meedoen in het talentenprogramma Room for Talent.

Met Rotterdamse Lente, de voorstelling van woensdag, biedt Conny Janssen Danst jonge dansmakers een landelijk platform. We zagen deze avond drie verschillende dansstukken (noem je dat eigenlijk zo?) van zulke jonge dansmakers en tot slot een soort compilatie van delen uit een bestaande voorstelling van Conny Janssen.

Het eerste stuk was Hand to Hand van Roser López Espinosa. Twee dansers in judo-outfit beeldden al dansend een judogevecht uit. Soms vochten ze om het hardst, soms leken ze elkaar juist aan te trekken. Mooi om te zien.

Vervolgens zagen we Heritage van Shailesh Bahoran. Deze choreograaf was tegelijk de danser en de dans was een synthese van hiphop en Indiase dans. Hij maakte allerlei breakdancebewegingen en moet wel supersterk zijn; je hele lichaam op één hand laten balanceren en dan ook nog rondjes draaien kan niet iedereen! Ongelofelijk knap, wat hij allemaal kon. Jammer dat hij er een beetje eng bij keek (‘expressiviteit’ heette dat in het programmaboekje).

Daarna kwam het stuk Conversation, dat ook door Shailesh Bahoran gechoreografeerd is en dat door zes dansers werd uitgevoerd. Ik moest denken aan een caleidoscoop, zoals de dansers steeds uit elkaar gingen en weer naar elkaar toe kwamen. In dit spel van aantrekken en afstoten vond ik het wel heel mooi om te zien hoe de bewegingen van de ene danser vloeiend overgingen in de bewegingen van de andere dansers.

Na een pauze van een kwartiertje volgde het laatste stuk, Recharge, opgebouwd uit fragmenten van de voorstelling Inside Out van Conny Janssen. Dit stuk werd uitgevoerd door vijf dansers, waarbij weer een mooi samenspel ontstond. Ik vond het het mooiste toen de muziek, die me een beetje deed denken aan Ólafur Arnalds, wat meer aanwezig werd en de dansers daar duidelijk in meegingen. Muziek heeft dan toch een grote invloed op het geheel.

Hier kun je ook nog een beetje zien waar ik het over heb:

 

Al met al heb ik een leuke avond gehad en nu weet ik ook weer hoe zo’n moderne dansvoorstelling eruit kan zien. En ik was vooral heel erg onder de indruk van de capaciteiten van het menselijk lichaam. Ik zal er nog heel wat meer lesjes in de sportschool tegenaan moeten gooien voor ik zoiets kan.

Reageer hier

