Week 24: Rosanne peddelt rustig voort

Waar denk je aan als je aan Utrecht denkt?

Misschien de Domtoren, Nijntje of, tegenwoordig ook, de Tour de France? Jaja, het moet niet gekker worden. Maar vergeet vooral de grachten niet! Amsterdam heeft er daar wel veel van, maar in Utrecht zijn ze veel mooier! Je kunt langs de grachten lopen, maar je kunt er ook doorheen varen met een grote rondvaartboot, een roeibootje of een waterfiets. Of, en dat was mijn plan, met een kano.

Toen vriendin M. (die van het schaatsen) iets wilde afspreken, dacht ik dat zij daar vast ook wel voor in zou zijn. En ja hoor, ze was gelijk enthousiast om weer mee te werken aan een Sleurzusteractie. Joepie!

Dus huurden we zaterdag een kano en begonnen we te peddelen. De Utrechtse grachten hebben we nooit gezien; we besloten de natuur in te gaan, over de Kromme Rijn richting Amelisweerd (die van de wandeling). Dat leek ons zelfs nóg mooier.

Maar eerst: de kanokeuze. Er waren twee mogelijkheden: een kajak of een Canadese kano. Met de Canadese kano zou je volgens het verhuurmeisje minder snel omslaan, dus was de keuze snel gemaakt. Hier kon je ook meer spullen in kwijt en dat was ook handig, omdat ik een picknickkleedje en eten bij me had.

We betaalden de borg, mochten peddels pakken en stapten in de kano. Ik met de peddel links, M. met de peddel rechts, kwamen we langzaam maar gestaag vooruit. Af en toe moesten we even stoppen om een foto te maken of gewoon, omdat we daar zin in hadden. Om het half uur wisselden we van peddelkant, om te voorkomen dat we allebei maar één gespierde arm zouden krijgen.

Na een tijdje waren we uitgehongerd van de inspanningen en gingen we aan land om te picknicken. De paar mensen die daar al aan land zaten, konden ons zien stuntelen met het vinden van een geschikt aanmeerplekje en het aan land krijgen van de kano, maar het lukte allemaal zonder nat te worden!

Kano in rust

Na het smikkelen was het weer de vraag hoe we de kano terug in het water zouden krijgen én er allebei weer in konden klimmen, wederom zonder nat te worden. Maar ook dat ging wonderbaarlijk goed!

We vervolgden onze tocht en kwamen langs Oud Amelisweerd (Nieuw Amelisweerd hadden we voor onze stop al gepasseerd) en daarna langs theehuis Rhijnauwen. We twijfelden of we daar nog even thee zouden gaan drinken, maar er was geen goed aanmeerplekje meer over. Dan maar eerst terug naar Utrecht en daar een biertje.

De terugweg zou makkelijker moeten zijn, omdat je dan met de stroom meegaat, maar er waren regelmatig windstoten die sterker waren dan de stroom. Dreven wij opeens weer naar de overkant of overdwars op het water. Het was af en toe een uitdaging voor de andere kanoërs (die ons met hun dichte en laag-in-het-water-liggende kajakken keihard voorbij gingen) om ons te ontwijken. De meesten konden hier gelukkig wel om lachen.

Van tevoren dacht ik dat we zo’n twee uur weg zouden zijn, maar met ons supertempo (en een pauze van een uur en enorme windstoten) zijn we vier uur onderweg geweest! In die tijd hebben we natuurlijk wel volop genoten van de natuur om ons heen en elkaars gezelligheid.

Volgende keer maar eens zo’n kajak proberen, kijken hoe snel we dan gaan. En wie weet kom ik dan wel door die prachtige Utrechtse grachten.

2 thoughts on “Week 24: Rosanne peddelt rustig voort

1. Actieve sleurzuster en vriendin M.,
    wat een spannende reis hebben jullie ondernomen. Maar de moeite waard lees ik.
    En dan die windstoten, lijkt me wel eng. Op het water is de wind altijd veel harder.
    Volgende keer toch maar een zwemvest aan, een stuk veiliger.
    Jullie spieren zijn nu goed getraind, dus kan een kajak wel de volgende keer en hoeft er
    geen pk achter de boot te hangen.Ook veel beter voor het milieu en een wind stille dag uitzoeken, wil ook nog weleens helpen.

• Bedankt voor de tips! De zwemvesten waren volgens mij alleen voor kinderen, maar ik denk dat we nu inderdaad wel voldoende getraind zijn. Misschien wil jij ook wel een keer mee met een kajak (desnoods in een eenpersoons als je het met mij niet aandurft)?