Week 20: Nienke bezoekt de Late Rembrandt

Hallo lieve bloglezers! Het is alweer een tijdje geleden dat jullie van mij gehoord hebben. Als jullie dachten dat ik de Sleurzusters zat was en afgehaakt was: mooi niet! Ik ben op vakantie geweest en vond het zonde om mijn tijd daar te verbloggen. Ik lig dus ietwat achter met mijn blogs, maar heb wel enorm veel leuke (nieuwe) dingen gedaan de afgelopen weken waarvan jullie nog de verslagen tegoed hebben. Hieronder mijn avontuur van week 20:

Het zou once in a lifetime zijn en dat is maar goed ook, want je knapt er niet echt van op: een bezoek aan de tentoonstelling Late Rembrandt in het Rijksmuseum. Begrijp me niet verkeerd: ik ben blij dat ik het gezien heb, maar echt plezierig was het bezoek aan deze tentoonstelling niet te noemen.

Het begon al lekker, die dinsdagochtend. Gedrieën, ik had Ruben en Lidian bij me, waren we vanaf de metrohalte straal de verkeerde kant op gelopen. Nee, ik zal me niet verlagen tot beschuldigende vingers en grappen over hoe die torentjes van het museum er ook alweer uitzagen 😉 Gelukkig was Rosanne ons al vooruitgesneld en tegen de tijd dat wij eindelijk bij het museum waren stond zij al vooraan in de rij. Dat was erg fijn, want een kwartier later konden we naar binnen. Op de kaartjes voor De Late Rembrandt zat een tijdslot. Wij mochten van 13.00 uur tot 15.00 uur naar binnen. Het was inmiddels al half één geweest dus we besloten maar gelijk naar De Late Rembrandt te gaan, want voor lunch en een klein rondje Rijksmuseum was de tijd te kort.

IMG_20150512_125503690_klein

Bijzondere lampen in de hal

In de hal en in de gangen richting de tentoonstelling hadden we nog geen idee wat ons te wachten stond, maar toen we de eerste zaal binnenliepen beseften we: het is druk. Mijn hemel wat was het druk. We waren expres al op een dinsdag gegaan in de hoop dat het dan wel mee zou vallen. Eerst hoopten we nog dat het alleen in de eerste zalen druk zou zijn en dat het verderop beter zou worden, maar na vijf zalen schuifelen, wurmen en wringen hadden we die hoop wel verloren. Het was niet alleen druk, maar het was er ook nog eens warm, benauwd, donker, krap en bovendien verging het van de bejaarden met stokken en rolstoelen en dergelijk wapentuig. Dit alles ging ernstig ten koste van het kijkplezier, dat merkte je aan alle bezoekers. Iedereen liep óf met een rood hoofd neurotisch te zoeken naar een doorkijkje óf zat uitgeblust en moedeloos op een bankje. Wat dat betreft brachten wij het er nog goed van af. We trokken elk ons eigen plan, want in deze hectiek krampachtig bij elkaar proberen te blijven zou niet te doen zijn.

IMG_2405klein

‘Intimiteit’ was het thema van deze zaal! Fantastisch toch? Er had eigenlijk nog ‘ongewenste’ voor moeten staan 😉

Aan de hand van een gids die je bij de ingang kon meenemen liep ik door de tentoonstelling. Dat bleek erg handig en leuk. Omdat ik bang was te weinig tijd te hebben om álles goed te bestuderen richtte ik me vooral op de schilderijen waarvan ik de kans klein achtte dat ik die nog een keer zou kunnen bewonderen: die uit buitenlandse musea en privécollecties. De vaste collectie van het Rijksmuseum en de etsen bekeek ik wat vluchtiger. Ik heb ook een hoop foto’s gemaakt, een aantal daarvan zie je hieronder. Ze zijn niet geweldig geworden, maar het geeft een indruk van hoe het er daar uitzag en welke werken ik indrukwekkend en mooi vond (eigenlijk allemaal wel hoor).

Aan meneer Van Rijn heeft het niet gelegen: wat een waanzinnig goede schilder was die man. En etsen ging hem ook bijzonder goed af. Natuurlijk hadden we al eerder werken van hem gezien, zowel in het Rijksmuseum als in andere musea. Wat er dan zo bijzonder was aan deze tentoonstelling? Waarom once in a lifetime? Tja, ik denk eigenlijk dat ik blindelings in een goede marketingtruc getrapt ben. Het zou voor het eerst zijn dat alle (tot nu toe bekende) werken uit de laatste periode van zijn leven bij elkaar zouden hangen en voor een deel van deze schilderijen zou het voor eerst sinds eeuwen zijn dat ze terug zouden zijn in zíjn stad, Amsterdam (lees hier meer). Dat idee sprak me erg aan, nog steeds. Maar toen ik daar liep voelde ik me toch wel een beetje schuldig dat ik Ruben, Rosanne en Lidian hier mee naartoe gesleept had. Gelukkig namen ze het me niet kwalijk (zeiden ze).

Binnen de twee uur stonden we weer in de hal. Onze tijd was nog niet om, maar we waren er helemaal klaar mee, met die drukte. We wilden zitten en eten. Gelukkig konden we terecht in het museumrestaurant, waar we, toen de (prima) lunch eenmaal binnen was, nog bijna uur hebben zitten bijkomen. Een uur voor sluitingstijd besloten we toch op de valreep nog een rondje in de rest van het museum te doen, want ik was daar nog niet geweest sinds het verbouwd was. Wat een schitterend gebouw zeg, echt heel erg indrukwekkend. We hadden geen tijd om alles uitvoerig te bekijken, want daarvoor is één dag eigenlijk al te kort, laat staan één uur, en bovendien waren we zo gaar als boter. Op ons gemakje deden we daarom nog een rondje over de tweede verdieping (door o.a. de eregalerij), waar ook een hoop moois te zien was, maar waar we vooral bij de grappige objecten op deze verdieping bleven hangen.

Toen we weer buiten stonden, maakten we nog wat toeristische kiekjes bij de Nijntjes en gingen vervolgens op weg naar een terrasje waar we Marsha ontmoetten. Samen met haar aten we nog een hapje bij De Balie, een erg leuke tent. Ik was er al vaak langs gelopen onderweg naar Paradiso, maar nog nooit binnen geweest. Het was reuzegezellig met z’n vijven en een mooie afsluiter voor deze vermoeiende, maar toch ook wel leuke dag. In ieder geval een gedenkwaardige en blogwaardige dag 😉

One thought on “Week 20: Nienke bezoekt de Late Rembrandt

Reageer hier

