Week 21: Nienke maakt er een potje van

 

In de categorie Nienke doet het zelf alsmede in de categorie Pret voor een prikkie ben ik deze week lekker creabea bezig geweest met keramiek. Ik ben niet aan het pottenbakken geslagen, helaas niet, want dat lijkt me ook nog wel erg leuk om een keer te doen, maar ik heb keramiek beschilderd. Even knus als pottenbakken, maar een stuk goedkoper en prima thuis te doen. Tenminste in mijn geval kostte het bijna niets. Mijn te beschilderen objecten, twee bloempotjes, kostten namelijk maar een paar euro en de glas-/ keramiekverf had ik een tijdje geleden van Marije gekregen.

Omdat de bloempotjes precies ongeveer nagenoeg de kleur waren van de muren in Marije’s nieuwe huis, leek het me leuk om ze voor haar te maken. Wat me nog leuker leek was om één van haar eigen ontwerpen te gebruiken. Omdat Marije en ik regelmatig elkaars ontwerpen over en weer mailen had ik keuze genoeg. Natuurlijk moest ik deze nog wel even schalen naar het goede formaat, maar toen ik dat eenmaal voor elkaar had kon ik beginnen.

Hier zie je hoe het gegaan is:potjes-1

En hier zie je het eindresultaat…. Tadaaa!potjes-2

Het leek me leuk om het tweede potje (de achterste op de foto) iets anders te maken dan het eerste en dus heb ik het ontwerp twee keer zo groot erop gezet, zoals je kunt zien. Inmiddels heb ik de bloempotjes aan Marije gegeven en ze was er blij mee. Hoewel ik me afvraag of ze het eerlijk gezegd zou hebben als ze het niks vond, haha. Als de potjes binnenkort ‘perongeluk’ gesneuveld zijn weet ik genoeg 😉

En wat vond ik er zelf van? Wat betreft het proces: Er zijn wel wat dingen die ik de volgende keer anders zou doen. Het overzetten van het ontwerp op de potjes met carbonpapier viel nogal tegen, maar ik weet nog niet precies hoe ik dit de volgende keer beter zou kunnen doen. Hoewel de kwast die ik gebruikte veel te dik was, was de verf wél erg prettig in gebruik. Het was vooral ook erg fijn dat ik het niet daarna nog hoefde te bakken in de oven (wat bij andere keramiekverf vaak wel moet). Een nadeel van de verf was dat deze ietsjes transparant was en dat het ontwerp niet echt zwart werd, wat ik van tevoren wel had verwacht.

Ik ga zeker nog een keer keramiek of glas beschilderen, want ondanks deze beginnersfoutjes vind ik het best een geslaagd project. Persoonlijk vind ik de schildering op het tweede potje wat tegenvallen, een beetje te grof. Maar het potje met de kleine mannetjes erop vind ik erg leuk geworden, wat vooral komt door het grappige ontwerp natuurlijk. Volgende keer ga ik eens een ontwerp van mezelf proberen!

 

Reageer hier

