Week 26: Rosanne is vrijwilliger op deBeschaving

Eerder dit jaar ben ik als Sleurzuster al naar Grasnapolsky geweest, een muziekfestival ergens op de hei, en vorige week had ik al voor een giraffe gezorgd op Best Kept Secret, een muziekfestival bij de wilde dieren. Dat zegt al iets over mijn festivalgedrag: ieder jaar bezoek ik wel één of twee meerdaagse festivals en soms zelfs drie. Daarnaast kom ik dan ook nog weleens op een festival dat één dag duurt. Heel soms zijn die gratis, maar meestal leg ik (grof) geld neer voor een kaartje. Dat moet anders kunnen, dacht ik op een gegeven moment!

En ja, dat kan inderdaad anders. Maar daar moet je dan wel iets voor doen, namelijk (keihard) werken tijdens dat festival. En in je vrije uurtjes kun je dan nog iets van de muziek en het terrein en de sfeer meekrijgen. Ik besloot om dat dit jaar eens te gaan doen en wel op festival deBeschaving. Hier ben ik al een paar keer als betalende bezoeker geweest en het is echt een heel leuk en sympathiek festival. De locatie alleen al is fantastisch, namelijk in de botanische tuinen in Utrecht. Er spelen bands, maar er zijn ook lezingen over verschillende (wetenschappelijke) onderwerpen en je kunt allerlei dingen doen (proefjes en gekke activiteitendingetjes). Ik moet toegeven dat ik meestal één of twee bandjes zie en daarna ergens in de zon op het gras beland met een biertje in mijn hand, maar de anders-dan-muziek-programmering ziet er in ieder geval altijd erg vermakelijk uit.

Dit jaar meldde ik me dus aan als vrijwilliger. Je kon bij je aanmelding aangeven wat je het leukste leek om te doen en ik koos voor de crewcatering. Lekker koken voor medevrijwilligers en de artiesten, dat leek me wel wat. Ik had een kennismakingsgesprek waarbij ik een overeenkomst moest tekenen en toen was ik officieel vrijwilliger. Een week voor het festival was er een bijeenkomst op de universiteit waar we meer te horen zouden krijgen over onze taken. Daar zat ik ineens weer in de collegezaal waar ik alweer acht jaar geleden nog regelmatig zat!

vrijwilligers

Vrijwilligers. Dit zijn ze nog lang niet allemaal!

Nadat we wat algemene informatie over het festival en heel veel waardering voor onze inzet kregen, gingen we in groepjes uiteen om te horen wat onze taken precies zouden zijn. Daarna kregen we nog een rondleiding over het terrein en we sloten af met een biertje. Ik had inmiddels een beetje spijt gekregen van mijn keuze, want in die keuken zou ik natuurlijk niets van het festival meekrijgen; die stond namelijk in het backstagegedeelte. Maar ja, koken is natuurlijk wel leuk, dus dat zou toch wel goed komen.

Tot ik een paar dagen voor het festival een telefoontje kreeg: er waren wat wijzigingen in het rooster en de vraag was of ik het ook goed vond om bij de horeca mee te werken. Ja hoor, geen probleem, zo kon ik tóch op het terrein staan! Uiteindelijk bleek ik zelfs bij het grootste podium te staan, dus ik zou misschien nog wel wat leuke muziek meekrijgen ook. Daarbij hoefde ik twee uur minder te werken dan volgens mijn oorspronkelijke dienst, ook geen probleem.

Op de dag zelf moest ik me ruim van tevoren aanmelden, zodat ik in ieder geval op tijd op mijn post kon staan. Ik was er rond 15.00 uur, terwijl ik om 16.00 uur moest beginnen. De aanmelding ging snel; het festival was al om 12.00 uur begonnen, dus veel mensen waren allang aan het werk. Ik kreeg een envelop met een T-shirt, een polsbandje en een dinermuntje en ik was klaar om te gaan.

Ik deed eerst nog even een rondje over het terrein. Het was prachtig weer en overal liepen vrolijke mensen. Ik zag allerlei gekke dingen gebeuren en ik bekeek nog een klein stukje van een optreden. Een relaxed festival, als altijd. Na een tijdje ging ik maar naar de dranktent waar ik moest werken, want daar kwam ik tenslotte voor! Ik was ingedeeld voor de uitgifte, wat betekent dat ik de bestelling van de bezoekers opnam, de muntjes aannam en ze het drinken gaf. Anderen schonken de drankjes in en zetten ze klaar, dus ik hoefde alleen te pakken wat ik nodig had. En natuurlijk goed rekenen en lief glimlachen.

Dat ging best goed. Het was niet al te druk, dus ik raakte nooit in de stress. Af en toe vond ik het zelfs iets té rustig; als het druk is gaat de tijd wel wat sneller. Maar het was wel gezellig. Tussendoor kreeg ik nog even pauze om te eten en daarna kreeg ik nog een tijdje een andere taak. Er waren namelijk enorme trays waar de bierglazen in volgetapt werden. Die trays moesten op tijd op de tafels gezet worden, zodat de drankuitgevers de biertjes konden pakken die ze nodig hadden. Ook dit was over het algemeen niet erg stressen, maar heel soms bestelden opeens heel veel mensen tegelijk bier. Dan moesten we heel snel de nieuwe trays klaarzetten, waarbij ik af en toe wel een ladinkje bier over mezelf heen kreeg. Na een tijdje waren mijn schoenen dan ook een bierbootje. Ik had waarschijnlijk al een enorme bierwalm om me heen, terwijl ik zelf nog geen druppel had gedronken!

Op een gegeven moment vroeg de coördinator of er nog iemand drank wilde uitgeven. Ik vond dat wat leuker om te doen, dus ik meldde me gelijk aan. Iemand anders nam mijn taak over en ik ging weer verder met de drankenuitgifte. Veel leuker om de bezoekers te helpen en af en toe een praatje te maken. Leuk ook om zoveel verschillende mensen te zien. Iedereen was vrolijk, het was dan ook weer een mooi en fijn festival op een fijne en zonnige dag. Dat scheelt wel, dat je geen chagrijnige mensen aan je ‘balie’ krijgt!

klaar: eindelijk bier voor mezelf (en wc)!

klaar: eindelijk bier voor mezelf (en wc)!

Ik kreeg wel weinig mee van de muziek. Het podium was in een tent, die voor een deel ook aan de zijkant dicht was, waardoor je er vanuit de bar weinig van kon horen. Het was wel leuk geweest als ik iets had kunnen horen, maar gelukkig kon ik nu de bestellingen wel goed verstaan; ook best handig!

Tegen 20.30 heb ik me afgemeld en toen kon ik nog even een bandje bekijken (Circa Waves, erg leuk en ze komen op bijna ieder festival deze zomer, dus je kunt ze vast ook nog wel ergens zien). Daarna was ik eigenlijk best wel moe. Van vier uur bier uitdelen en over jezelf heen gooien, krijg je toch best moeë voeten. Dus ik ging er vandoor en was gewoon lekker om 21.30 alweer thuis!

Heel veel festivals die ik bezoek, draaien voor een groot deel op vrijwilligers, dus ik vond het best leuk om dit ook eens mee te maken. Je krijgt toch iets meer mee van hoe het er achter de schermen aan toe gaat (nog láng niet alles natuurlijk, want de organisatie begint volgens mij al een jaar van tevoren) en je kan dus ook nog even gratis op het festival rondlopen. Maar toch ga ik de volgende keer denk ik gewoon weer als bezoeker. Lekker relaxen en zelf biertjes drinken. Daar is mijn lichaam veel geschikter voor.

Reageer hier

