Week 22: Nienke visits Midsomer

Wie mij een beetje kent weet dat ik erg fan ben van detectiveseries, vooral Britse detectives. Ik ben daarin niet alleen gelukkig, want Ruben vindt ze ook prima te pruimen, wat vanzelfsprekend een hoop gekibbel om de afstandsbediening scheelt.

Hoewel ik al járen ronddwaal door het landschap en de pittoreske dorpjes van Midsomer Murders en rondslenter in het Oxford van Lewis, Morse en Endeavour, was dat altijd alleen in mijn gedachten (en soms met google streetview), maar nooit in levende lijve. Tot 29 mei dit jaar. Toen was het eindelijk zover! Toen gingen we op vakantie naar Midsomer!

Midsomer? Die streek ken ik helemaal niet zul je wellicht denken. Dat kan kloppen. Midsomer is op geen enkele kaart van Engeland terug te vinden, want het is een fictieve streek bedacht door Caroline Graham op wiens boeken de serie Midsomer Murders is gebaseerd. Met Midsomer bedoel ik dan ook het gebied waar de gelijknamige tv-serie is opgenomen, nl. de counties Buckinghamshire en Oxfordshire en een aantal daar aangrenzende counties.

Wat ik zo leuk vind aan Midsomer Murders? Sowieso de hele setting met het heuvelachtige landschap en de chocolate-box cottages, daarvan smelt ik helemaal. Ik hou wel van dat Engelse getut. Maar wat ik vooral erg leuk vind aan de serie is het contrast tussen die schattige dorpjes met de op het eerste gezicht nette bewoners, die vervolgens op de meest gruwelijke en fantasierijke manieren hun dorpsgenoten omleggen. Dat vind ik erg grappig. Gelukkig is het allemaal fictie, dus een bezoek aan dit gebied brengt geen extra risico’s met zich mee.

In week 22 was het dus zover. Op vrijdag vertrokken we (belachelijk vroeg) met de auto naar Dunkerque vanwaaruit we de boot naar Dover namen. Om 12u lokale tijd stonden we al op het Britse onvaste land. Na een bezoekje aan de beroemde White Cliffs en met onze eerste scone achter de kiezen, vertrokken we richting Buckinghamshire. Dat ging minder voorspoedig. De Britten besloten ons Hollanders eens een lesje filerijden te geven. Voor een vertraging van 3 uur over een afstand van 40 km draaien ze hun hand niet om op de Londense ring. Maar toen we eenmaal bij ons vakantiehuis in Wendover aankwamen waren we dat alweer helemaal vergeten. Niet alleen het dorpje en de omgeving (de Chiltern Hills) waren prachtig, maar ook onze vakantiecottage, aan de rand van de dorpskern, was echt waarzinnig mooi. We konden het bijna niet geloven.

Voordat we op vakantie gingen was ik al weken bezig geweest met het opzoeken van Midsomer Murders-filmlocaties, maar dat bleek vergeefse moeite, want in het Tourist Information Centre in Wendover was een kant-en-klaar boekje te koop met daarin alle belangrijkste MM-filmlocaties op een rij. Oeps! Nou ja. Ik had er in ieder geval voorpret van gehad. Het boekje, hoewel ietwat gedateerd, bleek heel handig te zijn en aan de hand van het boekje en mijn eigen vooronderzoek stippelde ik een aantal routes uit. Ik zal niet elk dorp dat we bezocht hebben bespreken, dat zal ik jullie besparen, maar in de fotogalerij hieronder kun je zien welke dorpjes we gezien hebben (klik op de foto voor een uitvergroting). Ik ben benieuwd wie van jullie na het zien van deze foto’s gelijk een vakantie naar Engeland boekt.

Heb ik teveel gezegd? Geweldig toch? Van deze dorpjes kún je bijna geen slechte foto’s maken. Niet om mijn eigen fotografische kwaliteiten weg te vlakken of zo hoor. Stuk voor stuk waren de dorpjes de moeite waard (hoewel Beaconsfield wel erg druk was met verkeer), maar van alle dorpjes bleef toch Wendover met kop en schouders onze favoriet. Er is hier heel veel te doen in de directe omgeving en het dorp zelf heeft een mooi oud centrumpje met leuke winkeltjes en restaurants zonder dat het overspoeld wordt door hordes toeristen. Voor wie nog een keer van plan is die kant op te reizen is een verblijf in Wendover een echte aanrader.

Het hele gebied was nog mooier dan ik van tevoren gedacht had. Mede doordat we voor en tijdens de vakantie nog een heleboel MM-afleveringen hadden gekeken, waanden we ons helemaal in het Midsomer van Barnaby. Wat natuurlijk helemaal een kers op de taart zou zijn geweest, een buitenproportionele kers weliswaar, was als ze toevallig op dat moment in één van de dorpjes met de opnames van een nieuw seizoen Midsomer Murders bezig waren geweest. Hoewel ze sinds dit voorjaar bezig zijn met de opnames van een nieuw seizoen, was die kans, tenzij je inside information zou hebben, natuurlijk erg klein. Helaas kon ik “een keer figurant zijn in een aflevering van Midsomer Murders” dus niet aan mijn Sleurzusterslijstje toevoegen, hihi. Maar in week 23 heb ik wel iets anders meegemaakt dat bijna net zo leuk is….

Mooie cliffhanger he?

CliffsbijStMargrets-klein

Cliffs van Dover maar dan bij St. Margret’s Bay

 

Reageer hier

