Week 28: Rosanne maakt cruesli met zeezout

Het is al even geleden dat ik geschreven heb. En nee, dat is niet omdat ik op vakantie ben geweest. Was het maar zo’n feest. Nee, deze Sleurzuster heeft het plotseling druk. Druk? Wat? Ja, echt waar! Ik kon het eerst ook niet geloven, maar inmiddels wel.

Nadat ik een paar maanden aardig lummelend (en hard Sleurzusterend) door het leven ging omdat ik niet zoveel werk had, heb ik nu ineens heel veel werk te doen. Dat leidde ertoe dat ik in week 28 niet zoveel tijd had om een spannende sleurzusteractie in te plannen. Uiteindelijk vond ik iets wat dus niet zo spannend was, maar wel iets wat ik allang eens wilde uitproberen: cruesli met zeezout maken.

Al jaren is mijn ontbijt bijna standaard yoghurt met cruesli. (Eigenlijk is cruesli een merknaam, en heet het product ‘krokante muesli’, maar iedereen gebruikt toch het woord cruesli. Dat doe ik voor het gemak dus ook maar.) Jarenlang ben ik op zoek geweest naar de perfecte cruesli. Dat bleek niet zo makkelijk. Op een gegeven moment maakte ik een keer zelf cruesli uit mijn favoriete kookboek Leon, en dat bleek een goede kanshebber voor de perfecte cruesli te zijn.

Tot ik de cruesli proefde die mijn moeder maakte. Die was nóg beter. Ik vroeg haar het recept en sindsdien maak ik altijd die cruesli. Enigszins aangepast met wat ingrediënten uit Leons recept, dat wel. Nu maak ik al een paar jaar mijn eigen cruesli en ben ik erg tevreden over mijn ontbijt.

Maar: een Sleurzuster zou geen Sleurzuster zijn als ze niet van veranderingen hield. Dus besloot ik eens een andere cruesli te gaan maken. Al een paar maanden geleden was ik een recept tegengekomen voor cruesli met zeezout. Dat klonk zo interessant dat ik het recept meteen opgeslagen heb. Nu was het tijd om daar iets mee te gaan doen.

Ik ging aan de slag zonder me ook maar enigszins voor te bereiden en kwam er gaandeweg achter dat ik niet alle ingrediënten in huis had. De cruesli is dus een heel klein beetje anders geworden dan volgens dat recept. Ook stonden de meeste ingrediënten in cups vermeld, omdat het een Amerikaans recept was (die Amerikanen zijn echt dol op cups). Ik heb een maatbeker gebruikt waarop ook cupstreepjes staan in de hoop dat dat ongeveer klopt. Daarmee heb ik dus de cups afgemeten, die ik vervolgens gewogen heb (zodat ik er een normale beschrijving van kon maken).

Dus de cruesli gemaakt en de volgende dag vol spanning aan mijn ontbijt begonnen. Dat vond ik helaas een beetje tegenvallen. Ik vond dat de cruesli een beetje een te zware, donkere smaak had. Ik weet niet of je je daar iets bij voor kunt stellen, maar ik heb geen idee hoe ik het anders moet omschrijven. Mijn (nog steeds) favoriete cruesli is veel lichter en luchtiger van smaak. Er moest door deze nieuwe cruesli erg veel honing, ahornsiroop en olie en hij moest best lang in de oven. Ook moesten de rozijnen mee de oven in. Ik denk dat die combinatie tot die donkere smaak leidde. Misschien heb ik hem ook wel iets te lang gebakken, want op de foto bij het originele recept ziet de cruesli er veel lichter uit.

Uiteindelijk heb ik wel bijna alle cruesli opgegeten en met het andere deel nog een paar andere mensen blij gemaakt. Inmiddels heb ik wel mijn favo cruesli weer gemaakt en kan ik dus weer genieten van mijn ontbijt.

Cruesli met zeezout (niet zo lekker)

Mocht je deze cruesli toch willen proberen, dan volgt hier het recept zoals ik het gemaakt heb (en klik hier voor het originele recept):

  • 120 g gemengde noten
  • 100 g havermout
  • 2 el lijnzaad
  • 60 g pompoenpitten
  • 55 g zonnebloempitten
  • 1 tl zeezout
  • 150 g ahornsiroop
  • 2 el honing
  • 60 g olijfolie
  • 1 tl vanillesuiker
  • 115 g rozijnen

Verwarm de oven voor tot 150 graden. Roer in een grote kom alle ingrediënten door elkaar met je handen, zodat alles goed gemengd is en een laagje olie en ahornsiroop heeft. Verdeel gelijkmatig over een bakplaat met bakpapier.

Bak 30 minuten op 150 graden. Verhoog de temperatuur dan tot 175 graden en bak nog zo’n 10-12 minuten of tot het goudbruin gebakken is.

Laat buiten de oven afkoelen en serveer met (soja)yoghurt of melk.

Deze is wél heel erg lekker!

Deze is wél heel erg lekker!

Mijn favoriete cruesli (heerlijk)

En voor het geval je een echt lekkere cruesli wilt maken, hier ook nog het recept van mijn favo cruesli:

  • 150 gram havermout of havervlokken (of een mengsel hiervan)
  • 1,5 el gebroken lijnzaad
  • 80 g gemengde noten
  • 50 g zonnebloempitten of pompoenpitten of een mengsel
  • een handje sesamzaadjes
  • 0,5 tl kaneel
  • 0,25 tl kardemom
  • 30 g olijfolie
  • 70 g ahornsiroop of honing
  • rozijnen, dadels, cranberries of gedroogde abrikozen of een mengsel
  • een handvol tarwevlokken

Verwarm de oven voor tot 170 graden. Meng in een grote kom de havermout, lijnzaad, pitten, sesamzaadjes, noten, kaneel en kardemom. Roer daarna de olijfolie met de honing of ahornsiroop erdoor.

Spreid de massa uit op een met bakpapier beklede bakplaat en bak de cruesli ongeveer 18 à 20 minuten in de oven. Schep tussendoor een keer om.

Laat de cruesli volledig afkoelen en voeg dan de tarwevlokken, rozijnen, dadels etc. toe. En dan lekker smikkelen! Desnoods kun je er ook nog wat gojibessen, chiazaden en meer van dat soort dingen door gooien, maar dan kan ik niet garanderen dat dat ‘lekker smikkelen’ nog geldt.

4 thoughts on “Week 28: Rosanne maakt cruesli met zeezout

  1. Ik ga het proberen binnenkort! Ik heb nog nooit cruesli gemaakt en ben dat al een tijdje van plan. Maar dan maak ik wel jouw favoriet, want toen ik die een keertje bij jou proefde vond ik die idd ook errrrug lekker!

    Like

Reageer hier

