Week 31: Rosanne probeert een kind te verleiden*

*Lees snel verder en kom erachter dat dit niet zo vies is als het klinkt.

Kinderen, om me heen schieten ze als paddenstoelen uit de grond, maar ik heb er niet zoveel mee. Begrijp me niet verkeerd, de kinderen van mijn vrienden en vriendinnen vind ik hartstikke lief. Ik vind het leuk om ze te zien en met ze te spelen en stiekem probeer ik bij sommige de status van suikertante te krijgen. Maar verder houd ik me er het liefst verre van.

Ik heb dus wel vrienden en vriendinnen om me heen die de laatste jaren flink geworpen hebben. Een van die vriendinnen is Anne en haar oudste dochter Floortje is alweer zes. Vorig jaar hebben ze een dagje bij me gelogeerd en de bedoeling was dat te herhalen. We konden helaas geen geschikt moment vinden, dus besloten we dat ze ook gewoon een dagje bij me langs konden komen. En zo geschiedde.

Ik probeerde zoveel mogelijk leuke dingen te regelen voor Floortje, zodat ze mij de tofste tante vindt (ja, ik word tante genoemd). En in de hoop dat ze mij niet vergeet als ik later oud en versleten en kinderloos in een bejaardenhuis zit natuurlijk. Op de planning stond daarom: koekjes bakken, naar de Parade en uit eten gaan. Toen de gasten bij me aankwamen, was het eerste dat Floortje vroeg: “Heb je Lego?” Ze wist dat ik hier Lego heb en dat vindt ze zó leuk dat ze daar gelijk mee wilde spelen. De Lego die ik heb is niet veel, maar wel precies de goede dingen: een paar wegplaten en wat poppetjes en autootjes. Daar maakte ik dus gelijk al een goede beurt.

Zo konden Anne en ik even bijkletsen, terwijl Floortje een racebaan ging bouwen. Mijn status ging natuurlijk nog verder omhoog toen ik ook met haar wilde racen op haar zelfgefabriceerde racebaan. Nadat ze ook nog een paar keer had gewonnen (ik had haar natuurlijk laten winnen hè, dat snap je wel), kon ik niet meer stuk.

Het kwam perfect uit dat de Parade nog in Utrecht was. Dit is een rondreizend theaterfestival dat ieder jaar ruim twee weken in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht is. Hier ga ik bijna ieder jaar wel heen, maar nog nooit was ik overdag gegaan, wanneer de Kinderparade is. Nu nam ik Anne en Floortje daar mee naartoe. We gingen met de bus, wat Floortje ook al heel erg leuk vond.

Daar binnen werden we direct aangeklampt door iemand die een ‘eng monster’ tentoonstelde. Voor €2,- per persoon (behalve Floortje, die mocht gratis) mochten we naar binnen. Wat we daar aantroffen was… bijzonder. Bijzonder teleurstellend welteverstaan. Een man was verkleed als een soort van hagedis en zat daar in een terrarium. Hij had stekels op zijn rug, was groen geschminkt en had pukkels op zijn gezicht geplakt. Ik vond het nogal ongemakkelijk om naar een man achter glas te kijken die je aan zit te staren zonder echt iets te doen. Floortje vond het vooral eng. Toen de hagedis dat doorhad, probeerde hij er nog iets van te maken door iets tegen haar te zeggen, maar ze wilde niets liever dan snel daar weg.

Dus stonden we binnen twee minuten weer buiten, beide €2,- armer en een bang kind rijker. De volgende voorstelling was een stuk geslaagder: Avontura van Daan Draait. Deze was interactief en daar kwam ook ik in actie. We stonden in de ruimte van de Silent Disco en kregen allemaal een koptelefoon op. We kregen uitleg over de situatie: we waren spionnen in opleiding en moesten in actie komen om de Mona Lisa te beschermen tegen een gemene dief. In onze rugzak zaten lightsabers en jetschoenen waarmee we konden vliegen. We moesten ons tussen laserstralen door manoeuvreren en de ouders waren robots die door de kinderen bestuurd konden worden. Ik was op dat moment ook even in de rol van ouder en werd door Floortje allerlei kanten op bestuurd.

Floortje vond het superleuk en deed heel goed mee. Ze mocht ook nog haar karateschoppen laten zien en BA (ja, die van The A-team) spelen. Anne en ik deden ook heel actief mee. Hoewel, ik denk dat ik iets actiever was, maar ik heb dan ook nog een status te vervullen. Daarna was ik natuurlijk uitgeput. De volgende activiteit was gelukkig in het kinderatelier, waar Floortje haar eigen pet mocht versieren. Daar konden we even op een bankje uitpuffen.

Na de Parade wilde Anne nog even winkelen in de H&M. Daar ging ik met Floortje op de roltrap spelen (vet cool natuurlijk!) en tot slot gingen we ook nog uit eten waar Floortje patat met bitterballen kreeg. Toen we naar huis gingen, moesten we wéér met de bus. Zó leuk vond ze dat!

Na deze kinderdag móet ik toch wel een heldenstatus hebben in de ogen van Floortje.

En ik heb voorlopig ook weer even voldoende kinderactiviteiten gedaan.

Reageer hier

