Week 41: Rosanne bezoekt Kasteel de Haar

Kasteel de Haar is een kasteel in de omgeving van Vleuten, gemeente Utrecht. Ik vind het leuk om kastelen te bekijken, maar hoewel ik al tien jaar in Utrecht woon, was ik hier nog nooit geweest. Dat stond dus vanaf het begin op mijn sleurzusterlijstje. Nu was het mooi weer, dus leek het me een goed idee om daar naartoe te gaan. Want niet alleen het kasteel zelf is mooi, maar ook het park en de tuinen rondom het kasteel.

Dus ging ik op zondag aan het begin van de middag met Sandra naar het kasteel. Omdat het zo mooi weer was, hadden we eigenlijk allebei meer zin om buiten te zijn dan binnen. We besloten daarom om niet het kasteel in te gaan (wat ook alleen met een rondleiding kan), maar lekker door het park en de tuinen te lopen. En een gebakje te eten bij het theehuis op het terrein.

Ik ga dus ook niet te veel over het kasteel vertellen, want ik heb er alleen maar omheen gelopen. Ik ga er nog wel een andere keer heen en dan ook naar binnen! Het kasteel is ergens in de twaalfde eeuw ontstaan, maar is pas sinds ongeveer 1912 zoals het nu is. Het park en de tuinen zijn ook rond die tijd aangelegd. Omdat de toenmalige eigenaar direct wilde genieten van een volgroeid park, liet hij zo’n vier- tot zevenduizend volwassen bomen aanvoeren en in het park planten.

Er zijn verschillende tuinen aangelegd, met de tuinen van Versailles als inspiratie. Er is een Romeinse tuin, een buxustuin, een rozentuin… Op de website van het kasteel kun je een paar mooie verhalen lezen over de tuin.

Het was een prachtige dag en er waren dus meer mensen die het een goed idee vonden om een bezoekje te brengen aan het park. Afgezien van op het terras (we moesten heeeeel lang wachten tot we bediend werden en toen was ook nog eens net de taart die ik wilde op) viel het gelukkig wel mee qua drukte. We hebben dus lekker door de tuinen gelopen en zijn zelfs een beetje verdwaald in het doolhof (maar uiteindelijk hebben we wel het middelpunt bereikt!).

Al met al een mooie dag en een mooi plekje zo dicht bij huis. Kijk zelf maar:

2 thoughts on “Week 41: Rosanne bezoekt Kasteel de Haar

Reageer hier

