Week 43: Rosanne popt een rondje

De Popronde: heel veel bandjes in allerlei leuke kroegen door de hele stad. Klinkt perfect, toch? En toch was ik er nog nooit geweest, terwijl het al meerdere jaren bestaat (ik kon niet vinden hoelang al, maar in ieder geval sinds 2002). Waarom niet? Geen idee, ik had het ieder jaar weten te missen. Maar nu trad Alumna op, mijn ontdekking van Grasnapolsky, waardoor mijn interesse voor dit evenement plotseling was gewekt.

De Popronde is een reizend muziekfestival waarbij opkomende Nederlandse bands en artiesten de kans krijgen ook buiten de eigen regio bekendheid te krijgen. Het festival gaat dit jaar wel 38 steden af, gedurende 11 weken. En deze week was het dus in Utrecht.

Vera ging met me mee en bijna zonder voorbereiding begonnen we de avond. We wisten dat Alumna pas om 23.30 zou spelen en Vera had gezien dat een ander bandje dat wel leuk leek om 20.00 zou spelen. Dat was het wel zo’n beetje.

We besloten eerst bij Broei te gaan eten, daar krijg je ‘s avonds ‘wat de pot schaft’. En de pot schafte lekker eten! Het voorgerecht was een salade met pompoen en ricotta en nog meer en het hoofdgerecht was een minestrone die er fantastisch uitzag en nog fantastischer smaakte. We waagden ons niet aan het nagerecht, want hadden zo al ruim voldoende op.

Toen we klaar waren gingen we naar Koffie Leute Brauhaus aan de overkant, waar Tom Tukker optrad. Hij speelde met elektronica gecombineerde singer/songwriterliedjes, wat erg relaxed bleek te zijn. Helaas was dit – overigens heel erg leuke – koffietentje wel erg klein, waardoor we er niets van konden zien. (Sorry voor het ontbreken van beeldmateriaal; ik had geen zin om foto’s te maken. Maar geloof me maar dat het er heel gezellig uitzag daar.) We besloten daarom om dan maar lekker te gaan zitten met een biertje en ondertussen het programma door te spitten. Daar bleek veel leuks in te staan, te veel! Althans, de omschrijvingen van de bandjes klonken allemaal goed. We hebben natuurlijk niet alle bandjes kunnen horen.

Na Tom liepen we terug naar Broei, waar onze fietsen stonden. Daar was nog een bandje bezig, maar dat bleek niet zoveel voor te stellen, dus daar gingen we snel weg. Op naar Venue, waar we nog nooit geweest waren. Nadat we al een hele tijd zaten en nog niet bediend werden, en vonden dat de soundcheck niet veel goeds voorspelde, besloten we uit dit allegaartjescafé te vertrekken.

In de EKKO leek wel iets leuks te zijn. Wel iets ‘gewoner’ dan een cafeetje of koffietentje, omdat EKKO een poppodium is, maar daardoor ook wel zo groot dat we in ieder geval de band konden zien. Hier speelde Secret Rendezvous. Een nogal jarentachtiggeluid, maar wel erg vrolijk en aanstekelijk. Een leuk bandje voor een avondje uit. Daarna speelde nog een bandje dat niet in het programma stond, maar ik heb net uitgevonden dat het SALES was. En dat was echt leuk! Een duo uit Florida dat relaxte popliedjes maakt. Ik ben niet zo goed in het omschrijven van muziek, maar je kunt het natuurlijk zelf luisteren:

Ik weet trouwens niet of dit onderdeel was van de Popronde, want ze komen niet echt uit de buurt, maar het paste wel goed in het thema van nieuwe bandjes ontdekken.

En daarna was het tijd om naar café Hofman te gaan voor Alumna! We ergerden ons in het begin een beetje aan het publiek van dit studentencafé. Ik vroeg me ook af of de mensen hier überhaupt voor de Popronde kwamen, of gewoon omdat ze hier altijd bier komen drinken. Maar later werd het gelukkig wel wat rustiger en leken mensen toch ook wel naar de muziek te luisteren. En ik vond ook dit weer erg leuk, want ik vind het gewoon een tof bandje.

Uiteindelijk blijkt de Popronde dus een erg leuk evenement te zijn waar je makkelijk nieuwe leuke bandjes kunt leren kennen. En dat de bandjes voornamelijk in cafeetjes, koffietentjes en restaurants optreden vind ik ook erg leuk. Volgend jaar weer. Oh ja, en dit jaar kun je nog naar Leiden (vanavond), Leeuwarden, Oss, Hoorn, Emmen, Maastricht, Rotterdam, Zutphen, Middelburg, Alkmaar, Sittard, Hilversum, Breda, Enschede, Amersfoort, Helmond en Amsterdam. Al kan ik niet garanderen dat het daar net zo leuk zal zijn als in Utrecht.

Reageer hier

