Week 27: Nienke bast op haar bas

Ik heb een zwak voor basloopjes. Wat ik daarmee bedoel is dat ik erg hou van nummers met een toffe baslijn (zoals deze, of deze). Als ik een baslijn hoor, weet ik vaak gelijk om welk nummer het gaat en ik onthoud ze ook vrij gemakkelijk. Sinds ik er (jaaaren geleden) achter kwam dat ik een zwak heb voor de bas, heb ik de ambitie om basgitaar te leren spelen. Maar ja, zoals dat met zoveel dingen gaat: er komt meestal niets van terecht…

Ik heb het geluk dat ik veel muzikale vrienden heb, met wie ik ook weleens eerder muziek heb gemaakt (ik meestal op zang, soms op toetsen). Ruben en Arjen hebben samen in meerdere bandjes gezeten, met Ruben op gitaar en Arjen op bas. Toen Ruben drums leerde spelen en Arjen erachter kwam dat hij gitaar eigenlijk nog leuker vond dan basgitaar, gingen ze af en toe samen ‘jammen‘, zoals dat heet, op gitaar en drums. Toen ik vorig jaar aangaf dat ik graag bas zou willen leren spelen, werd ik uitgenodigd om een keer mee te jammen, dan mocht ik op Arjen zijn basgitaar en -versterker spelen. En wat bleek? Ik vond basgitaar spelen nog leuker dan ik dacht!

IMG_3458klein

Daar istie dan! Mooi he?

Sindsdien zijn we al een aantal keren samengekomen om te spelen (we hebben onszelf al “NAR” gedoopt, een acroniem van onze namen). Hoe leuk dat sporadisch samen spelen ook was (is), ik wilde méér. Ik wilde een eigen basgitaar, zodat ik thuis kon oefenen, en ik wilde op les. Na een paar basgitaren te hebben uitgeprobeerd bij Keymusic om de hoek, wist ik voor welke bas ik zou gaan sparen. Maar ondanks dat ik voor mijn verjaardag een bijdrage kreeg voor dit doel, schoot het sparen niet erg op. Op een gegeven moment besloot Ruben dat het te lang duurde en dat we de basgitaar samen zouden kopen. Dus op een zomerse woensdagmiddag in juli was het opeens zover: toen was ik zomaar opeens mede-eigenaar van een basgitaar!! Woehoew!! Wat een schatje is die Ruben toch hè?

Het oefenen kon beginnen! Je kunt wel raden dat, als ik niet genoeg geld had voor een basgitaar, ik ook niet genoeg geld had voor basgitaarlessen. Dat hoeft tegenwoordig gelukkig geen belemmering meer te zijn, want op YouTube kun je lessen vinden voor de meest uiteenlopende hobby’s en vaardigheden, dus ook voor het bespelen van de basgitaar. Het nadeel van YouTube is dat er ook een hoop rommel op staat, maar gelukkig hoefde ik niet lang te zoeken naar een kanaal dat er professioneel uitzag en dat geschikt was voor beginners: https://www.youtube.com/watch?v=7m9QGj9GjIY. Het eerste dat ik leerde, was dat ik zo snel mogelijk een schouderband moest hebben. Zo gezegd, zo gedaan. Nu kon ik echt van start!

De basgitaar is niet het eerste instrument waarin ik lessen ben gaan volgen. Ik heb vroeger tot in den treure pianolessen gehad (van die happy de peppy sonatines moest ik dan spelen, blegh), maar daar ben ik nooit virtuoos in geworden. De saxofoonlessen die ik later had waren wel succesvol, maar daar moest ik helaas te snel weer mee stoppen. Ik had verwacht, omdat ik dus best al wat van muziek af weet, dat de eerste lessen van deze tutorial nogal saai zouden zijn en dat ik die wel over zou kunnen slaan, maar eigenlijk was het best interessant en stak ik er ook nog wat van op. En met de zere vingers viel het ook wel mee. Wel enigszins demotiverend vond ik de vingervlugge freaky loopjes die hij er af en toe tussendoor gooit. Er zijn vast mensen die dat zien en denken: Wow dat wil ik ook kunnen! Ik ga net zo lang oefenen totdat ik dat ook kan! Maar ik dus niet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot op heden nog niet verder ben gekomen dan de eerste drie lessen. Ik vind het toch veel leuker en motiverender om liedjes die ik ken te (leren) spelen en een beetje te jammen, wat ik dan ook regelmatig samen met Ruben doe en soms ook met anderen.

Ik zal wellicht nooit een Carol Kaye worden (die naam ken ik ook pas sinds ik bas ben gaan spelen) en als ik mijn opnames terugluister speel ik nog absoluut niet strak (niet te vaak doen dus), maar ik merk nu al dat het steeds een stukje beter gaat. Ik zal nog geen filmpje of geluidsfragment van mezelf online zetten, daar ben ik überhaupt niet zo van, maar wel heb ik hieronder voor jullie een paar video’s van liedjes die ik al een klein beetje in de vingers heb. Best wel tof toch?!

 

Reageer hier

