Week 49: Rosanne doet burgerlijk

Burgerlijk, wat is dat nou eigenlijk?

Volgens van Dale: eenvoudig als een burger; (ook minachtend) kleingeestig, bekrompen.

Volgens Prisma: stijf, bekrompen, niet vlot of modern: het huis was heel ~ ingericht | heel ~ gingen we elk jaar met vakantie naar de Veluwe.

Volgens ene L op Lindanieuws.nl: ‘Ik haat burgerlijkheid, ik haat rijtjeshuizen, ik haat buurtjes waar papjes en mamsjes allemaal buiten zitten waar vervolgens hun kindertjes hele dagen lopen te gillen en te schreeuwen. Ik haat gezinnen, ik haat elke dag eten om 17 uur. Kortom voor mij geen burgerlijkheid, ik blijf vrijgezel, zonder kinderen, en heb geen woon of vaste verblijfplaats.’

En postinggirl zegt op Fok.nl: ‘Een weekje Center Parcs met het hele (jonge) gezin, met de vouwwagen, komt in ieder geval dicht in de buurt. Al kan het juist ook heel gezellig zijn.’

Je ziet, ik heb het uitgebreid onderzocht en de meningen lopen uiteen.

Mijn definitie van burgerlijkheid komt wel in de buurt van de aspecten die L op Lindanieuws noemt, maar dan met wat minder haat erin verwerkt. Laat anderen vooral gelukkig worden van die dingen die veel mensen fijn vinden! Nog dichterbij komt de definitie van postinggirl op Fok.nl; een weekje Center Parcs.

En laat ik dat nou afgelopen weekend gedaan hebben! In plaats van Center Parcs was het Landal GreenParks en in plaats van het hele (jonge) gezin was het het hele (jonge) gezin plus Rosanne – ik kon immers niet voor dit weekend snel voor mijn eigen hele (jonge) gezin zorgen – maar verder komt het aardig in de buurt.

Texel

Samen met Simone en Joris en hun dochtertje Fenna van nog geen twee ging ik een weekendje naar Landal GreenParks de Sluftervallei op Texel.

We gingen ernaartoe in een burgerlijke stationwagen.

We aten heel burgerlijk om 18.00 uur (niet eens om 17.00 en ook niet iedere dag, maar toch).

We gingen heel burgerlijk zwemmen in het zwemparadijs op het bungalowpark.

We gingen heel burgerlijk kaasfonduen.

We zetten heel burgerlijk onze schoen.

We vierden heel burgerlijk pakjesavond.

Op zondag gingen we zelfs heel burgerlijk naar het restaurant op het huisjespark alwaar we van het burgerlijke buffet aten.

We keken heel burgerlijk naar het achtuurjournaal.

‘s Avonds rummikupten we heel burgerlijk.

We gingen heel burgerlijk uitwaaien op het strand.

We namen heel burgerlijk onze lunch mee voor onderweg in de auto.

We gingen heel burgerlijk naar de zeehonden in Ecomare.

Was dat nou echt allemaal zo burgerlijk? Tsja, wie zal het zeggen, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin gehad. En nu ik weer thuis ben, ga ik weer lekker verder met niet-burgerlijk doen, zoals iedere dag om een andere tijd eten en daarna Netflix kijken. Spannend hè!

Reageer hier

