Week 28: Nienke is toerist in eigen stad

Hoelang woon ik ondertussen in Rotterdam? Oei, toch al zo’n twaalf jaar, moet ik bekennen. En toch had ik nog nooit de Euromast ‘beklommen’ of een rondvaart door de havens gemaakt, al sinds lange tijd de twee grootste toeristische trekpleisters van Rotterdam. Tijd om daar in mijn Sleurzusterjaar verandering in te brengen en een keer toerist in eigen stad uit te hangen!

Zoals ik in eerdere blogs al schreef, ben ik sinds dit jaar (ook voor het eerst) eigenaar van een Rotterdampas. Daarvoor wist ik wel van het bestaan van deze pas af, maar had ik me er eigenlijk nooit echt in verdiept, totdat ik begin dit jaar op de website van de Euromast las dat je er één keer gratis met de Rotterdampas op mocht. Ik besloot, voordat ik mijn dagje toerist in ging plannen, me nog eens in die pas te gaan verdiepen en wat een openbaring! Je krijgt op zo ongelooflijk veel dingen korting in Rotterdam en omstreken (wel 750 acties!), dat ik er niet lang over na hoefde te denken.

Met meerdere mensen had ik geprobeerd afspraken te maken voor een dagje toerist in Rotterdam, maar telkens mislukte dat, totdat Roel en Miranda, die kort daarvoor ook een Rotterdampas hadden aangeschaft, me attendeerden op een erg leuke (tijdelijke) actie: 50% korting op de Hop-on Hop-off bus, die die zondag voor het eerst in Rotterdam zou rijden. Toeristischer dan dat kon natuurlijk niet!

Het leuke van toerist in eigen stad zijn, is dat je je woonplaats met heel andere ogen gaat bekijken en helemaal vanuit een Hop-on Hop-off bus. Zodra ik (op ons mooie CS) in die afgedankte 80’s touringcar stapte, kwam gelijk een beetje het schoolreisjesgevoel van vroeger terug, behalve dan dat ‘ie niet vol zat met joelende klasgenootjes, want behalve ons viertjes zaten er maar twee andere toeristen in. Terwijl we naar de eerste stop reden, dreunde de ‘gids’ heel onwennig een verhaaltje op over alle bezienswaardigheden, vooral de Engelse versie behoefde ietwat meer oefening. Toch was het wel amusant en droeg het bij aan het toeristgevoel.

De eerste stop was het Museumpark, maar we besloten te blijven zitten tot de volgende halte: de Euromast. Eindelijk dan toch, na al die jaren stond ik er bovenop … de Euromast! Eerst kom je met de lift uit op het ‘kraaiennest’, waar je buiten vanaf het platform (/balkon) van 112 meter hoogte naar beneden kunt kijken en vervolgens kun je vanaf het platform nog met de Euroscoop (een roterende glazen hijsbak) naar de top op 185 hoogte. Al met al was het een stuk indrukwekkender dan ik had verwacht en eigenlijk is Rotterdam best een mooie stad vanuit de lucht. Ik vond het erg de moeite waard.

Helaas moesten we bijna een uur wachten voordat we weer on konden hoppen. We hadden ondertussen erg trek in een lunch (het was al bijna half drie), dus onze volgende stop was de Kop van Zuid, naast Hotel New York, waarvandaan we naar Katendrecht naar de Fenix Food Factory liepen. Dat is een oude loods die omgetoverd is tot een soort van alternatieve markthal waar je bij verschillende kraampjes je (verse) lunch bij elkaar kunt sprokkelen. Heer-lijk, was het. Jammer dat de bierjuffrouw nogal een bitch was (sorry, moet gezegd worden), verder is het echt een aanrader, mocht je er nog nooit geweest zijn.

We vervolgden onze busreis en kwamen uit bij de daadwerkelijke Markthal. Eigenlijk was er niet veel tijd meer over voor andere toeristische trekpleisters, want alles ging om vijf uur dicht. Ook onze bus reed maar tot vijf uur, wat ik wel een beetje vreemd vond. De Speedo en musea bewaarden we dus voor een andere keer. We besloten onze toeristische dag af te sluiten met een lekker biertje op een terras. En daarna nog biertje… en daarna nog een biertje op een ander terras… en daarna aten we nog wat in een restaurantje… eigenlijk gedroegen we ons precies als echte toeristen 🙂

One thought on “Week 28: Nienke is toerist in eigen stad

  1. Leuk, zo’n bus wil ik ook nog wel eens proberen 🙂 En inderdaad, vanaf de Euromast gezien is Rotterdam heel mooi!
    Ben benieuwd naar je volgende avontuur 😉

    Like

Reageer hier

