Week 50: Rosanne ziet sterretjes

Al jaren woon ik in Utrecht en al jaren wilde ik eens naar Sonnenborgh, de sterrenwacht in de stad. Nu werd het dus wel eens tijd om dat te gaan doen. De sterrenwacht is dagelijks open als museum, maar alleen op vrijdag- en zaterdagavond zijn er sterrenkijkavonden. Op de website werd aangeraden om van tevoren tickets te kopen, want er kan maar een beperkt aantal mensen naar zo’n kijkavond komen. Dus kocht ik twee kaartjes voor de vrijdagavond; was dat in ieder geval geregeld!

Toen werd het vrijdag. Er valt weinig te zeggen over die bewuste vrijdag, behalve dat het regende. De hele dag. Hard. Regen, regen, regen. Je begrijpt, ik zag die kijkavond al in het water vallen.

Maar gelukkig klaarde de lucht. Tegen de tijd dat we daar moesten zijn, stopte de regen voor het eerst en definitief die dag. Halleluja! Dat obstakel was overwonnen.

De kijkavond begon om 20.00 uur en we waren er keurig op tijd, om 19.50. Maar mijn naam stond niet op de lijst. Niet mijn voornaam, niet mijn achternaam, helemaal niets. Terwijl ik toch écht de tickets had gekocht. Ik had zelfs de bevestiging geprint! Die haalde ik erbij en toen bleek dat ik kaartjes voor de week erna had gekocht, oeps … En natuurlijk was deze avond uitverkocht, dus we konden er eigenlijk niet meer bij. We konden wel even wachten, voor het geval iemand niet zou komen opdagen.

Na een paar spannende minuten was het 20.00 uur. Vier mensen waren er nog niet, dus joepie, wij mochten mee! (Die vier mensen kwamen uiteindelijk allemaal nog te laat opdagen, maar toen waren wij al toegelaten, yes!)

Eerst kregen we een ‘college’ in een klein zaaltje met oude schoolbanken. De rondleidster vertelde ons hoe sterren ontstaan en doodgaan en hoe ons sterrenstelsel in elkaar zit. Onze zon zal uiteindelijk uit elkaar barsten, waardoor leven hier op aarde niet meer mogelijk is. Maar wees niet bang, dat duurt nog ongeveer 5,5 miljard jaar, dus daar zullen wij geen last van hebben.

Ik snapte wat ze vertelde wel redelijk, maar ik kan het niet reproduceren. Het is allemaal zo vaag en onwerkelijk, als je je bedenkt hoe groot het heelal is en hoeveel sterrenstelsels er zijn en hoe klein wij eigenlijk zijn in dat geheel … En dat je eigenlijk terugkijkt in de tijd als je een ster ziet. Dat is allemaal iets te veelomvattend voor mijn kleine hoofdje.

Daarna gingen we doen waar we voor kwamen: sterren kijken! Sonnenborgh is in 1853 gebouwd en er staan vijf grote telescopen op de hemel gericht. Je kunt er de maan, de planeten, de sterren of de zon mee bekijken. De oudste kijker is meer dan 150 jaar oud, de nieuwste maar een paar jaar. Wij gingen naar de Galakijker, die er sinds 2002 staat. Het dak ging gedeeltelijk open en draaide zelfs, om de opening in de door jouw gewenste richting te zetten. Gaaf!

img_1083sonnenborgh3_22

De Galakijker, afbeelding van duic.nl

Onze rondleidster zag de Plejaden, een sterrenhoop die blijkbaar heel interessant was, en richtte de lens daarop. We mochten om de beurt kijken. Ik stond zo’n beetje achteraan en werd dus wel heel nieuwsgierig hoe het eruit zou zien. Met het blote oog kon ik ook wel wat van die sterren zien, maar hoe zou het door die kijker zijn?

Dat bleek wel een klein beetje tegen te vallen, vond ik. Je moest je ten eerste in een gekke bocht wringen om erdoor te kunnen kijken, omdat de kijker erg omhoog gericht was en je daardoor bijna op de grond moest liggen om door de kijker te kunnen kijken. Dan moet je ook nog eens je oog precies op de juiste plek voor de kijker houden, want anders zie je alleen maar een zwart vlak. En toen vond ik het ook nog eens niet zo scherp als ik had verwacht. Maar goed, je zag de sterren natuurlijk wel vele malen dichterbij dan met het blote oog. Wat vast ook heel erg interessant is als je iets van die sterrenhoop af weet en ze dus eindelijk goed kunt bekijken (een aantal mensen daar was ook heel deskundig en enthousiast). Ach ja, toch leuk om gezien te hebben.

1024px-pleiades_large

Plejaden, afbeelding van Wikipedia (zo goed zag ik ze dus niet)

Daarna zouden we officieel het museum in het gebouw bekijken, maar onze rondleidster was zo enthousiast dat het eindelijk mooi en helder weer was, dat ze ons naar het dak leidde om vandaar de sterrenhemel te gaan bekijken. En dat was leuk! Ik weet totaal niets van sterren en sterrenbeelden. De Grote Beer ken ik – het steelpannetje – maar daar blijft het bij. Hier op het dak wees de rondleidster de Poolster en allerlei sterrenbeelden aan. Ze vertelde over de herkomst van de namen, hoe verschillend je de sterrenhemel ziet als je in een ander deel van de wereld staat, over hoe sommige posities in de loop der tijd veranderen en weet ik veel wat nog meer.

Ze was zo enthousiast dat ze nog uren kon doorgaan. Wat ik heel erg leuk vond en ik heb er veel van geleerd, maar op een gegeven moment was het genoeg. Het was koud! En sowieso tijd om te gaan, want 21.30 uur zou het afgelopen zijn. Gelukkig had zij dat na een tijdje ook in de gaten en gingen we even na 21.30 weer van het dak af.

Ik ben blij dat we nog mee mochten met mijn verkeerd gekochte kaartjes en ik vond het een heel leuke en interessante avond. Ik denk dat het eigenlijk ook heel leuk is om door die sterrenkijker te kijken als je iets meer tijd hebt. Nu waren we met zoveel mensen, dat je niet echt uitgebreid kon gaan kijken (en de positie was dus ook niet erg prettig). De rondleiders zijn trouwens allemaal vrijwilligers, maar dat valt aan hun kennis niet af te leiden. En misschien zijn ze juist daarom wel allemaal zo enthousiast.

Het museum wil ik nog wel eens gaan bekijken en er is ook een zonnekijker waar je op gezette tijden doorheen kan kijken. Wie weet ga ik daar ook nog wel een keer voor. En misschien ga ik zelfs nog wel wat meer uitzoeken over die sterrenbeelden, want het is best leuk om ze te herkennen en aan te kunnen wijzen!

Reageer hier

