Week 51: Rosanne ziet sterretjes: Episode II

Star Wars, wie kent het niet? Deze films zijn zo doordrongen in de hedendaagse cultuur dat je ze niet niet kunt kennen. (Althans, dat dacht ik. Onlangs sprak ik iemand die er nooit van gehoord had. Dat was wel een ietwat simpele vrouw van boven de vijftig, dus wellicht heeft het met leeftijd te maken, maar ik was verbaasd.)

Ik kende de namen van bijna alle personages, wist wat lightsabers waren en ik wist dat Darth Vader de vader is van Luke Skywalker. Ik had zelfs ooit met de muziekschool de soundtrack van een van de films uitgevoerd. Maar nog nooit had ik iets van de films gezien. Nog geen minuut.

Tijd om daar verandering in te brengen.

Star Wars

Zo makkelijk was dat nog niet. Er zijn al zeven episodes (de laatste is er nog geen twee weken), maar ze zijn niet in de ‘juiste’ volgorde uitgekomen. Tussen 1977 en 1983 kwamen namelijk de eerste films uit, maar die zijn uiteindelijk Episode IV t/m VI genoemd. Tussen 1999 en 2005 kwamen de volgende drie films uit, Episode I t/m III werden genoemd. Dit is de Prequel-trilogie, waarin je ziet wat er vóór de Oorspronkelijke Trilogie gebeurde.

En ja, wat moet je dan, als je nog niets gezien hebt? Volgens sommigen moet je bij Episode I beginnen, omdat je anders allerlei spoilers ziet. Maar oorspronkelijk begon de serie dus bij Episode IV, (en dan V, VI, I, II, III) en de mensen die vanaf het begin keken, hebben ze ook op deze volgorde gezien. Er zijn er ook die vinden dat je ze op de volgende volgorde moet kijken: I, IV, II, V, III, VI. (Met een hele uitleg erbij, maar die gaat me te ver.) En dan zijn er ook nog mensen die vinden dat je een aantal episodes maar het beste kunt overslaan, omdat die veel te slecht zijn.

Ik houd wel van wat oorspronkelijkheid, dus ik begon bij Episode IV: A New Hope. Om de trilogie af te maken, heb ik daarna ook nog Episode V: The Empire Strikes Back en Episode VI: Return of the Jedi gezien.

Star-Wars-Poster

Nu de grote vraag: snap ik what all the fuzz is about?

Nee.

Ik vond het best vermakelijk hoor. Ik wist alleen niet dat het zo kinderfilmachtig was (ik kon nergens vinden dat het ook echt als kinderfilm bedoeld is, maar het zou me niets verbazen). Allemaal gekke beestjes, geen spoortje bloed, ook al gaan er mensen dood of raken ze gewond, en nogal wat meer onlogica. Ik zie niet in waarom zoveel mensen hier zo enorm fan van zijn.

Nu de andere grote vraag: ga ik de overige episodes nog bekijken?

Dat weet ik nog niet.

Volgens sommige mensen kun je best die eerste drie overslaan, omdat ze heel slecht zijn. En het kost ook weer een aantal uren van mijn leven. Maar, wat ik al eerder zei, ik vond het best vermakelijk. Dus wie weet gaat het me ook nog lukken om de rest te bekijken. Maar groot fan zal ik niet worden.

Reageer hier

