Update 2: Rosanne bezoekt musea

Het begin van mijn museumjaarkaartjaar ging goed: begin mei had ik al zes musea bezocht. Maar daarna zette het verval in. Ik had het druk met andere dingen en dacht er vaak ook niet aan dat ik een museum zou kunnen bezoeken. De rest van het jaar heb ik dat nog maar drie keer gedaan.

Rijksmuseum in Amsterdam

Met Nienke en nog een paar vrienden ging ik half mei naar het Rijksmuseum voor de expositie De Late Rembrandt. Hiervoor waren heel veel late werken van Rembrandt uit verschillende musea en privécollecties verzameld en die kon je dus eenmalig allemaal bij elkaar zien. In Nienkes verslag heb je misschien al gelezen hoe het er daar aan toe ging (vooral veel geschuifel tussen oude mensen). Ondanks de drukte was het een mooie expositie en ik vind het Rijksmuseum sowieso mooi. En het was natuurlijk ook erg gezellig!

Museum IJsselstein in IJsselstein

Toen ik mijn museumjaarkaart kocht, meldde ik me ook gelijk aan voor de digitale nieuwsbrief. Je krijgt dan iedere maand een bericht met tips en extra aanbiedingen voor de komende periode. In een van die berichten las ik over de expositie Iedereen houdt van hout in Museum IJsselstein, ook wel MIJ genoemd. Ik wist überhaupt niet dat er een museum in IJsselstein was, dus daar had ik al iets geleerd. Deze expositie leek me mooi en IJsselstein is vanuit Utrecht makkelijk te bereiken met de tram. Dit werd een mooi uitje voor een woensdag in september. Vera en ik stapten in de tram, raakten de weg een beetje kwijt, verbaasden ons om de schoonheid van het oude centrum van het stadje en bereikten uiteindelijk het museum. Het was een oude basisschool in de stijl van de Amsterdamse School, een mooi gebouw! De speciale actie van de maand was gratis koffie of thee met een bonbon, waar we dankbaar gebruik van maakten. Ook was er een rondleiding bij inbegrepen, waarvoor we de enigen bleken te zijn.

Voor de rondleiding moesten we de deur uit, want er waren drie locaties buiten het museum waar delen van de expositie te zien waren. Eerst liepen we naar een oude kasteeltoren. Van een afstandje zag je hier niets van, totdat achter de hoge bomen een groot hek bleek te staan. Onze gids had een enorme, oude sleutel waarmee ze het hek opende. Daarachter liep een smal paadje naar een hoge, oude kasteeltoren. Met een nog grotere sleutel maakte de gids ook hier de deur open. Leuk, zo’n riddergevoel!

Op de trap naar boven was een kunstwerk van houten planken gemaakt. Aan de voorkant hadden de planken de boombast nog, waardoor het leek of je tussen bomen door liep, aan de achterkant waren ze afgeschaafd, wat weer een heel andere ervaring gaf. Helemaal boven in de toren was een video te zien van een gezin met houten pakken aan.

Daarna gingen we naar De Waag, waar we alleen door een raampje konden kijken, omdat het gebouw niet iedere dag voor het publiek toegankelijk is. Vervolgens liepen we naar het oude stadhuis, waar op de zolder nog verschillende houtkunstwerken te bewonderen waren.

Toen was de rondleiding over en gingen we terug naar het museum zelf, waar ook nog een paar mooie werken te zien waren. We zagen ook een documentaire van een Nederlandse kunstenaar, die zelf een houten auto gebouwd had, die op gestookt hout reed. Hiermee trok hij door Oost-Europa en trok hij veel bekijks. Geweldig!

Tot slot zagen we de standaardexpositie van MIJ, een klein ‘straatje’ door de geschiedenis van IJsselstein. Dat stelde niet zo veel voor, ik denk dat ze het daar vooral van de wisselende exposities moeten hebben. De expositie Iedereen houdt van hout was in ieder geval goed bevallen en ik vind het extra leuk dat ik nu ook heb ontdekt dat IJsselstein mooie plekjes heeft!

Centraal Museum in Utrecht

Vlak voor het einde van het jaar ben ik nog even in het Centraal Museum in Utrecht geweest. Ik liep op zondag door de stad en bedacht me dat ik daar wel eens even kon gaan kijken. Als het niks was, was ik ook zo weer thuis! (En ik moest heel erg nodig naar de wc, dus een plaslocatie kwam erg goed van pas.) Totaal onvoorbereid kwam ik daar dus binnen. Er bleek een expositie te zijn over licht, Lekker Licht. Dat klonk wel leuk, dus na mijn toiletbezoekje ging ik naar de betreffende zalen.

Lekker Licht is een tentoonstelling over de betekenis van licht in ons leven. Er wordt aandacht besteed aan beeldende kunst, modevormgeving, design en muziekvideo’s. Vooral dat laatste verraste mij op een positieve manier; hoe vaak zie je nou in een museum een tv hangen waarop clips van REM, Smashing Pumpkins en Massive Attack worden getoond? Ook leuk waren een paar interactieve onderdelen. Zo kon je met een ‘lichtpen’ op een muur tekenen, waar je tekening kort zichtbaar was. Er was ook een muur waar je als bezoeker een wit reflecterend stickertje op kon plakken. Pas als je een foto met flits maakte, kon je goed zien welke figuren er allemaal al gevormd waren van de stickertjes.

Leuke tentoonstelling, hij is nog te bezoeken t/m 24 januari 2016!

Reageer hier

