Rosanne liebt Berlin

Ja hoor, een paar maanden geleden was het nog Rome, en nu houdt ze opeens van Berlijn!

Maar hé, heb ik ooit gezegd dat mijn liefde exclusief was? Ik hou gewoon van Rome én van Berlijn (en wie weet wat nog meer).

Waarom dan? Omdat Berlijn gewoon een fantastische stad is. Need I say more?

Nou oké, misschien toch wel handig.

Zoals je wellicht al in mijn hondenbericht gelezen hebt, ben ik onlangs drie weken in Berlijn geweest. Dit was niet drie weken lekker vakantie vieren; nee, ik moest drie weken lang een hond(je) verzorgen! En ik moest ook nog wat werken; zomaar even drie weken vakantie nemen zat er niet in.

foto

Ondanks al die zware taken nam ik af en toe ook de tijd om de stad te verkennen. Een paar jaar geleden ben ik al eens in Berlijn geweest, dus ik had al het een en ander van de stad gezien. Dit keer waren veel van mijn activiteiten op de Duitse deling gericht, oftewel de periode van de Berlijnse Muur. Want ja, dat heeft nogal wat invloed gehad op de stad.

Zo ben ik eerst in het Stasimuseum beland: zoals je misschien wel begrijpt, een museum over de Stasi. De Stasi was de Staatssicherheit, die in de tijd van de DDR actief was – zeer actief. De werknemers waren vooral druk met spionageactiviteiten om op die manier de vijand van het regime te ontmaskeren. Je was overigens al vijand als je er ooit ergens in de verte één seconde aan had gedacht naar het westen te willen ontsnappen.

Hier heb ik veel geleerd over wat de Stasi allemaal deed en welke methodes ze gebruikten om de vijand te doen zwichten. Niet zo leuk hoor! Maar het was wel erg interessant. Temeer omdat het museum gevestigd is in het oude hoofdkantoor van de Stasi en de bureaus en typemachines van de eindbaas en zijn secretaresses daar allemaal nog staan.

Vervolgens ben ik nog een keer naar de East Side Gallery gegaan. Direct na de val van de Muur hebben kunstenaars op dit deel (wat dus wel is blijven staan) muurschilderingen aangebracht. Een paar van deze schilderingen zijn heel beroemd geworden, zoals de Trabant die door de muur rijdt en de twee mannen, Honecker en Brezjnev, die elkaar zoenen. De muur liep op deze plek direct langs de rivier de Spree. Gek om te bedenken dat je vanuit het oosten dan maar een paar meter van de rivier vandaan stond, maar daar niets van kon zien.

Momenteel wordt dit deel van de Muur gereinigd, omdat er toch altijd gekken zijn die hier allemaal graffiti en tags overheen spuiten. (In 2009 was het nog voor € 2 miljoen helemaal opgeknapt, maar daar is inmiddels weinig meer van te merken.) Daarom stonden er hekken voor de muur. Oh ironie.

Bernauer

Bernauer Strasse

Daarna ben ik ondergronds gegaan bij Unterwelten. We kregen een rondleiding door de metrostelsels van de stad en het thema van de rondleiding was ondergrondse ontsnappingen. Zo probeerden mensen over de metrosporen of door het riool naar het westen te vluchten. Toen deze vluchtwegen geblokkeerd waren, begonnen ze tunnels te graven. Er zijn heel veel tunnels gegraven, maar er waren er maar een paar succesvol (aantallen heb ik niet onthouden en ik kan het ook niet terugvinden, jammer hè).

Nog een bijzonder overblijfsel uit deze periode is het Tränenpalast. In dit gebouw was van 1962 tot 1989 de controlepost naar de grensovergang op station Friedrichstraße. Hier werd iedereen uitentreuren gecontroleerd. Hoewel, iedereen; het waren voornamelijk bezoekers uit West-Duitsland die hier doorheen kwamen. Slechts enkele DDR-burgers kregen toestemming om uit te reizen. In dit gebouw begroetten mensen familieleden die ze allang niet meer gezien hadden en namen ze ook weer afscheid. Dit ging gepaard met veel emoties en tranen, vandaar de bijnaam Tränenpalast (paleis der tranen). Nu is er een gratis permanente tentoonstelling met veel informatie, foto’s, spullen en getuigenverslagen uit die tijd.

Tempelhof

En tot slot heb ik ook nog de voormalige luchthaven Tempelhof bezocht. Deze luchthaven heeft niet direct te maken met de DDR, de Stasi of de Muur. De bouw is namelijk al voor de Tweede Wereldoorlog begonnen in opdracht van Hitler (tijdens de oorlog is de bouw stilgelegd, want toen had hij het geld, de mannen en de materialen even voor andere doeleinden nodig). Maar in het begin van de scheiding van Duitsland is deze luchthaven wel belangrijk geweest, omdat het de enige toevoer van goederen (eten, drinken, brandstof en eigenlijk alles wat je maar nodig kunt hebben) naar West-Berlijn was. In die eerste periode kwam er iedere minuut een vliegtuig aan. Daar ging dan ook weleens wat fout en daarbij zijn 78 mensen omgekomen.

In dit gebouw kregen we een rondleiding van twee uur door leegstaande ruimtes. Het is namelijk een enorm gebouw: het is een van de grootste gebouwen van Europa. Een deel is in gebruik als kantoorruimte; onder andere het hoofdkantoor van de Berlijnse politie is hier gevestigd. Momenteel worden er ook vluchtelingen opgevangen. Het terrein is nu de grootste open ruimte van de stad en je kunt op de start- en landingsbanen fietsen, skaten, vliegeren, hardlopen, wandelen … Er zijn ook bbq-plaatsen en moestuintjes. Natuurlijk vinden investeerders dit een mooie plek om grote gebouwen te plaatsen, maar middels een referendum is onlangs besloten dat het in ieder geval de komende tien jaar moet blijven zoals het nu is. Wat er daarna gaat gebeuren, weet natuurlijk niemand …

Ben je er nog? Heb je het gered tot hier? Respect! Nog een klein eindje, dan ben je er!

Dit was namelijk mijn DDR-ronde (al heb ik ook nog films en documentaires over die periode gekeken, maar daar zal ik het niet over hebben). Daarnaast heb ik natuurlijk ook nog heerlijk gegeten (o.a. Koreaans, Vietnamees, Russisch, Italiaans, Thais), ben ik naar Bikini Berlin geweest (een conceptgebouw met winkels en restaurantjes en uitzicht op de dierentuin), in de Gedächtniskirche, op de Fernsehturm, in de koepel op de Reichstag, naar het RAW-Gelände en ben ik twee keer naar de bioscoop geweest.

Dat waren drie weken in een notendop.

Wil je ook al naar Berlijn?

Reageer hier

