Rosanne bezoekt Krakau

De planning was dat deze blog getiteld zou zijn: Rosanne bezoekt Polen. Maar heel onverwacht ging ik vorig jaar in december plotseling naar Warschau en had ik dit land dus al een keer bezocht. Maar Krakau was wel nieuw voor me, dus telt het reisje wat mij betreft toch mee als Sleurzusteractiviteit.

Krakau is een mooie stad met een paar interessante wijken. Ik verbleef met een groep vrienden in een hotel in het oude stadscentrum. Daar heb ik verder eigenlijk weinig van gezien, behalve tijdens de tochtjes richting een restaurant of café. Het was mooi en, voornamelijk in het weekend, erg druk met toeristen (en ‘s avonds met dronken Engelse toeristen – daar bleven we het liefst verre van).

Even verderop was Kazimierz, de joodse wijk, waar ik vaker ben geweest. Ik heb daar een wandeling gemaakt uit het 100%-boekje (tegenwoordig Time to momo geheten) – een serie reisboekjes waar meestal erg goede tips in staan. Verder heb ik daar iedere dag ontbeten, een paar keer een biertje gedronken en ook nog een keer ‘s avonds gegeten. Een andere interessante wijk is Podgórze, de wijk waar vroeger het joodse getto was. In die wijk komen ook steeds meer leuke winkeltjes en cafeetjes.

Krakau, en heel Polen denk ik, heeft een heftige geschiedenis en daar is nog veel van terug te zien. Hierboven noem ik al de joodse wijk en het joodse getto. In Kazimierz waren vanaf de 14e eeuw veel joden gevestigd. In de Tweede Wereldoorlog moesten ze in Podgórze gaan wonen. Uiteindelijk zijn bijna al deze mensen naar concentratiekampen gebracht, of omgebracht in het getto toen dit ontruimd werd. In Kazimierz staan nog een aantal synagoges en is er ook relatief veel joodse horeca. In Podgórze zijn veel gebouwen die herinneren aan het getto en er is ook een plein met een groot monument ter nagedachtenis aan de omgebrachte joden. In deze wijk staat ook de fabriek van Oskar Schindler, die je misschien wel kent van de film Schindler’s List.

Wat ik best wel shocking vond, was dat er op de vlooienmarkt in Kazimierz heel veel speldjes en insignes met hakenkruizen en het SS-teken verkocht werden. En dat ook nog eens tegelijk met menora’s (joodse kandelaars) en schilderijtjes met joodse mannen die geld zaten te tellen. Bizar, toch?!

Maar naast deze shockerende ontdekking en de nare geschiedenis vond ik Krakau voornamelijk een heel erg leuke en fijne stad. Zo belandden we de eerste avond in een metalkaraokebar (nee, ik heb niet meegedaan) en was er achter bijna iedere deur wel een koffietentje, restaurant of café te vinden. Wil je daar verhongeren, dan moet je echt je best doen! Het is namelijk ook nog eens goedkoop (voor ons West-Europeanen dan hè). Sowieso was ik met goed gezelschap, wat een van de belangrijkste ingrediënten voor een geslaagd tripje is. Een vriendin met Poolse roots had alles voor ons geregeld, super!

En er is heel veel mooie street art!

Wat mij betreft een aanrader voor een leuke stedentrip!

One thought on “Rosanne bezoekt Krakau

Reageer hier

