Rosanne loopt

Ooit lang geleden ging ik hardlopen. Ik volgde netjes een schema om het op te bouwen, maar kreeg na een tijdje last van mijn schenen. Het werd steeds erger en op een gegeven moment stopte ik er maar mee. In de jaren daarna probeerde ik het af en toe weer eens op te pakken, maar steeds had ik weer ergens last van.

Was het mijn lichaam, dat hier niet geschikt voor bleek te zijn? Waren het de schoenen, die niet geschikt bleken te zijn? Ik wist het niet, maar ik vond het wel jammer.

Nu wilde ik het toch graag weer eens gaan proberen, maar dan serieus. Onder begeleiding en met nieuwe, goede schoenen. Via Google kwam ik terecht bij een hardloopclinic van Run2Day, een winkel voor hardloopkleding- en schoenen. Een paar weken later zou er een nieuwe clinic voor beginners van start gaan en ik besloot me daarvoor aan te melden.

Er was eerst een voorlichting, waar twee anderen en ik kwamen opdagen. Dat was een klein clubje. Maar er waren nog wel een paar aanmeldingen voor de clinic, dus we zouden niet de enige zijn. Ik kreeg een kortingsbon voor de winkel, waar ik daarop natuurlijk ook mijn schoenen kocht. En zo was ik er klaar voor!

(Op deze foto komen ze net uit de doos; inmiddels zijn ze al iets viezer hoor.)

Op zaterdag 4 maart was de eerste training. Om 9.30 ‘s ochtends. Ja, 9.30 ‘s ochtends; dat zou de komende acht weken het begin van mijn zaterdag zijn! Gelukkig ga ik tegenwoordig niet zo vaak meer biertjes drinken op de vrijdag, dus het is best te doen.

Inmiddels heb ik vier trainingen gehad (de tweede heb ik gemist, want toen was ik in Krakau) en ik moet zeggen: het gaat best goed. Op zaterdagochtend geeft André ons allerlei opdrachten. Soms kleine stukjes hardlopen, soms wat langere stukken wat zachter lopen. En wat hij ons blijft inpeperen: LOOP NIET TE SNEL! Het heet dan wel ‘hardlopen’, maar je moet het echt heel langzaam opbouwen. Je conditie gaat meestal best snel vooruit, maar je lichaam moet eraan wennen. Iedere keer dat je je voeten neerzet, komt je hele gewicht op je enkels. En hoe harder je loopt, hoe harder dat aankomt.

Door de week moeten we zelf ook twee trainingen doen en die doe ik dan ook altijd heel netjes heel erg langzaam. Ik zet lekker kleine stapjes en ga niet al te snel vooruit. Heerlijk! Of ik zo ooit erg ver zal komen, dat weet ik nog niet, maar voorlopig vind ik dit prima. Ik ben ook veel te bang dat ik anders weer last ga krijgen van mijn schenen, en dat wil ik niet.

Vanochtend was mijn vierde training en we hebben twee keer tien minuten aan een stuk gelopen. En daartussen nog heel veel oefeningen met wat kortere stukjes hardlopen. De training duurt een uur en reken maar dat André ons laat werken!

Af en toe heb ik wel wat pijntjes hier en daar, maar ik heb niet het idee dat dat ernstige dingen zijn. Ik loop dus gewoon lekker door. Soms vind het wat zwaar, maar over het algemeen gaat het me goed af. Nog drie lessen te gaan en dus nog zes keer tussendoor zelf trainen. En daarna… natuurlijk ook verder zelf trainen! Wie weet loop ik ooit wel 5 km achter elkaar. En of ik daar dan een half uur of een uur over doe, dat maakt me niet zoveel uit. Ik ben al heel blij als ik dat kan!

One thought on “Rosanne loopt

Reageer hier

