Rosanne gaat op avontuur

Ieder jaar kun je op de laatste zondag van de boekenweek met het boekenweekgeschenk gratis met de trein reizen. Ik heb daar al regelmatig gebruik van gemaakt als ik bijvoorbeeld bij mijn ouders op bezoek ging. Maar wat me ook altijd al leuk leek, was zomaar ergens naartoe gaan, gewoon, omdat het kan. En dan het liefst zo ver mogelijk, zodat ik zoveel mogelijk profijt heb van de gratis reis.

Dit jaar kwam dat eindelijk uit! Ik stelde aan vriendin H. voor om samen te gaan en het leek haar ook een goed idee. Zij moest nog tot 13.00 uur werken, dus zo heel erg ver zou het niet gaan worden, want we wilden natuurlijk niet de hele dag alléén maar in de trein zitten. Haarlem, dat was wel te doen en ik was daar nog nooit geweest.

H. kon uiteindelijk toch wat vroeger, dus waren we al om 11.00 uur op Utrecht Centraal. We moesten de trein naar Amsterdam Centraal nemen en daar overstappen op de trein naar Haarlem. Toen die trein eenmaal aankwam, zagen we:

  • dat hij niet heel erg lang was;
  • dat er heel erg veel mensen in zaten;
  • dat er heel weinig mensen uitstapten;
  • dat er heel veel mensen instapten.

Aangezien vriendin H. iets te kort had geslapen en iets te veel had gedronken, zei ze direct: ‘Ik wil niet in deze trein!’ Haar status in combinatie met de hitte was niet geschikt voor deze rit.

Oké, wat dan? De treinen richting het zuiden zouden vast iets minder druk zijn. En een kwartiertje later vertrok de trein naar Maastricht. Dat leek ons iets te ver, maar Roermond, dat zou vast wel te doen zijn.

En zo veranderde onze bestemming van Haarlem naar Roermond. Wat een flexibiliteit!

Deze trein was ook nog aardig druk, maar een heel stuk rustiger dan die naar Amsterdam. We vonden een goede zitplek en begonnen onze reis. De reis duurde wel iets langer dan die naar Haarlem: wel 1 uur en 40 minuten (en zou normaal gesproken zo’n € 40,- kosten, katsjing!!!). H. had het daar wel een klein beetje zwaar mee en was erg blij toen we in Roermond konden uitstappen en frisse lucht kregen.

In Roermond aangekomen werden we direct verrast door dit fantastische bouwsel:

Ze dachten daar vast: Wat Amsterdam kan, kunnen wij beter!

Ik zeg maar niets.

Gelukkig was het prachtig weer en we vonden al snel een plein met een aantal terrassen midden in de zon. Wat was dat heerlijk! Na een lunch met een kopje soep ging het met H. gelukkig ook een stuk beter, dus die kon er weer tegenaan. Ik nam een aspergesoepje; wat moet je anders als je in Limburg bent?

De rest van de dag hebben we wat door de stad gewandeld, met een fles water en zak chips aan het water gezeten en uiteindelijk nog een biertje op een terras gedronken. Het was erg gezellig en Roermond is ook een erg leuk stadje.

Volgend jaar misschien nóg iets vroeger weg, zodat ik nóg verder kan en nóg meer winst maak!

Reageer hier

