Rosanne bakt ze bruin

Vriendin A had al een paar keer enthousiast verteld over haar broodbakavonturen. Ze had namelijk sinds kort een broodbakmachine in huis en bakte regelmatig heerlijke broodjes. Toen ze voor een paar maanden naar het buitenland vertrok, kreeg ik de machine in bruikleen, joepie!

Ik ging op zoek naar recepten voor lekker brood en zag door de bomen het bos niet meer. Er was zoveel, maar er moesten soms zulke gekke ingrediënten door. Melk of suiker bijvoorbeeld. Dat leek mij niet nodig voor een brood, dus die recepten vielen af. Na een tijdje zoeken, gaf ik het steeds weer op.

Tot ik op een gegeven moment (die machine stond nu al zo’n vier weken onaangeroerd op dezelfde plek), na weer een tijdje zoeken, een resoluut besluit nam. Een bepaald recept zag er goed genoeg uit en ik ging direct boodschappen doen om de benodigde ingrediënten te kopen.

Daar bleken ze het meel dat ik nodig had niet te hebben.

Ook ter plekke in de winkel nam ik toen een resoluut besluit: ik kocht een zakje met kant-en-klaarmeel. Geen gedoe meer met recepten uitzoeken en net zo makkelijk voor mijn eerste broodbakervaring! Daarna kocht ik nog even een broodmes (want dat brood komt niet eens gesneden uit de machine) en was ik er klaar voor.

Thuisgekomen nam ik snel de gebruiksaanwijzing van de machine door en ging ik aan de slag. Bij deze supermakkelijke broodmix hoefde ik slechts de mix met wat water in de machine te doen en op de juiste knopjes te drukken. Daarna was het een kwestie van wachten.

De machine kneedt eerst het deeg, laat het vervolgens rijzen en wordt daarna een echte oven die na de juiste tijd gaat piepen. Op dat moment is het brood klaar en kun je het uit de machine halen. Makkelijker kunnen we het niet maken.

En kijk, dit is mijn eerste zelfgebakken brood:

Ziet dat er niet heerlijk en prachtig uit? Ik vond van wel en het was ook zeer smakelijk!

Na dit kant-en-klaaravontuur wil ik natuurlijk nog steeds graag een wat meer zelfmaakrecept gaan uitproberen, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Hopelijk lukt dat binnenkort weer een keer.

3 thoughts on “Rosanne bakt ze bruin

Reageer hier

