Week 34: Rosanne eet plantjes

Omdat ik nog steeds niet erg mobiel was, besloot ik weer iets te doen wat makkelijk vanuit huis kon. Deze week was dat een veganistisch dieet volgen. Voor degenen die niet weten wat veganistisch eten is: dat is al het eten waar geen dieren of producten van dierlijke herkomst in verwerkt zijn. Dus geen vlees en vis, maar ook geen zuivel, eieren en honing. Echte veganisten kopen ook geen producten met leer of wol en gebruiken geen verzorgingsproducten waar bijvoorbeeld bijenwas in zit. Ik heb het bij alleen het eten gehouden, want ik bleek bijna alleen maar leren schoenen te hebben; een complete veganistische week zat er daardoor niet in.

Normaal gesproken gebeurt het ook al vaak genoeg dat ik veganistisch eet. ‘s Ochtends eet ik vaak sojayoghurt met cruesli, ik drink meestal cappuccino met sojamelk en omdat ik tegenwoordig altijd vegetarisch eet, gebeurt het ook vaak genoeg dat mijn avondeten per ongeluk zelfs veganistisch is. Maar een hele dag veganistisch eten gebeurt niet zo vaak; tijdens de lunch eet ik vaak kaas op mijn brood of door een salade en ik doe meestal wat honing in mijn thee. Een hele week veganistisch eten is dus al helemaal nooit voorgekomen.

Waarom zou je veganistisch gaan eten, vraag je je nu misschien af. Daar zijn genoeg redenen voor te bedenken. Sommige mensen vinden het zielig om dieren te gebruiken, anderen vinden het moreel verwerpelijk en weer anderen vinden vooral de aanslag op het milieu een reden om geen dierlijke producten te gebruiken. Er zijn ook health freaks die ervan overtuigd zijn dat dierlijke producten slecht zijn voor je gezondheid en je hebt natuurlijk ook nog combinaties van dit alles.

En waarom ging ik veganistisch eten? Goeie vraag. Ik ben zeker geen voorloper en enorm principieel persoon op dit gebied. Al zeven jaar geleden had ik eens een vriendje dat veganist was. Ik had er absoluut geen moeite mee om daar rekening mee te houden, maar ik hield me er zelf verder totaal niet mee bezig. Wat mij betreft was het maar overdreven om zelfs geen eitjes te eten of melk te drinken. Daar maak je toch geen dieren mee dood? Verder vonden er in mijn vriendengroep regelmatig discussies plaats tussen vegetariërs en die hard vleeseters. Ook daar hield ik me verre van (wat ik overigens meestal doe van discussies, maar dit vond ik al helemaal geen boeiend onderwerp). Ik kon me trouwens niet voorstellen dat je een pastasaus zonder gehakt zou maken. Dan mis je toch echt iets?!

In de tussentijd is daar een hoop in veranderd. Het begon ermee dat ik besloot om alleen nog biologisch vlees te kopen. Maar man, wat was dat duur! Dus kocht ik maar bijna helemaal geen vlees. In al die tijd, dat is zo’n acht of negen jaar, is dat eigenlijk zo gebleven. Ik kocht zelf heel weinig vlees en áls ik vlees kocht, probeerde ik dat biologisch te doen. En bij andere mensen en soms in een restaurant at ik ook vlees. Sinds kort (ik weet niet precies wanneer, maximaal een paar maanden geleden) ben ik ook daarmee gestopt en heb ik besloten helemaal vegetarisch te gaan eten. Ik kan me nu juist niet meer voorstellen dat je iedere dag een (groot) stuk vlees wegwerkt!

Voor mij is de voornaamste reden altijd geweest dat het eten van vlees een enorme aanslag is op het milieu. En ook als je biologisch vlees eet, is dat nog steeds het geval. Daarnaast vind ik het verschrikkelijk hoe er in de bio-industrie met dieren omgegaan wordt. En dan kun je wel biologisch vlees gaan eten, maar daarbij kun je je ook afvragen hoe goed de dieren daar dan eigenlijk wel behandeld worden (en ook of de boeren hier wel eerlijk voor betaald worden door voornamelijk de grote supermarktketens). Ik ben niet zozeer van mening dat je een dier helemaal nergens voor zou mogen gebruiken, al gaat ook dat me steeds meer tegenstaan na verschillende dingen die ik de laatste tijd gelezen heb en documentaires die ik heb gezien. En nee, eitjes en melk zijn niet onschuldig, ook daarvoor worden dieren gedood. En qua gezondheid… tja, je maakt mij niet wijs dat al die hormonen en antibiotica en weet ik veel wat allemaal die je binnenkrijgt via een stuk vlees goed voor je zijn.

Je ziet, ik ben een langzame leerder wat dit betreft. Wie weet ga ik ooit veganistisch leven; ik kan er weinig redenen tégen bedenken, behalve dan dat het met uit eten gaan en bij andere mensen eten meer moeite kost en dat je het altijd moet gaan uitleggen en je je moet verdedigen tegenover andere mensen. En daarvoor moet je toch wel helemaal overtuigd zijn en er honderd procent achter staan. Dus eerst maar eens deze ene week!

Hoe ging dat? Omdat ik toch al vegetarisch eet en vaak sojayoghurt en sojamelk gebruik, leek het me niet heel erg moeilijk. En het bleek ook best mee te vallen. De grootste ‘problemen’ die ik tegenkwam:

  • quinoasaladeIk werkte buiten de deur en moest onverwacht lunch van de supermarkt halen. Mijn collega ging dit voor me doen, omdat ik slecht ter been was. Ik moest dus wel heel goed nadenken wat dat zou kunnen zijn. Gelukkig heeft Albert Heijn zijn hele assortiment online staan, inclusief ingrediëntenlijsten (althans, bij de salades was dat zo), dus kon ik van tevoren uitzoeken wat allemaal mocht. Het werd de quinoasalade die je hier rechts ziet.
  • ‘s Avonds kwam een vriendin bij me eten. Vanwege mijn pijnlijke pootje had ze de boodschappen voor het eten meegenomen. Maar ik had niet begrepen dat ze dat zou doen, dus ik had ook niet verteld over mijn veganistische week. De feta die op het einde door het gerecht moest, konden we apart houden. Er moest ook room door en toevallig had ik wel net een pakje plantaardige room gekocht, omdat ik dat door de soep wilde doen. Dat was dus een prima vervanger. Van het toetje, een vruchtenyoghurt, kon ik niet mee-eten.
  • Ik had een pakje noedels bijna opengemaakt, maar zag nog net op het laatste moment op het etiket dat er ei door zat. Gelukkig had ik ook nog wat andere noedels, die van tarwe gemaakt waren.
  • Zaterdag nodigde ik spontaan een paar vriendinnen uit om te komen eten. En het was zulk mooi weer dat we wel konden barbecueën! Oeps, daar zat ik dan met mijn gegrilde groentes, terwijl de rest vlees en vis van mijn barbecue aan het eten was. Ik vond het totaal geen probleem, maar het was stiekem wel een beetje een rare situatie.

Voor de rest ging alles goed. Maar ik denk wel dat dat mede was doordat ik die week niet veel weggeweest ben. Ik heb iedere dag thuis gegeten en kon dus zelf bepalen wat ik at. Als ik bij andere mensen zou zijn wezen eten, of uit eten was gegaan, was het vast een stuk lastiger geworden.

Oh ja, en wat kun je dan eigenlijk eten als veganist? Nou, heel veel! Hier wat ik deze week gegeten heb, maar je kunt je natuurlijk nog veel meer uitleven met allerlei spannende en lekkere dingen!

  • Ontbijt: sojayoghurt met cruesli, havermoutpap, bananenpannenkoekjes.
  • Lunch: quinoasalade, restje lasagne van vorige week, courgettesoep, maïswafels met avocado, brood met pindakaas, gazpacho, sla, broodje met humus.
  • Avondeten: romige bulgur met spinazie (met plantaardige room dus en zonder feta), noedels met groentemengsel met tamarinde (die tamarinde was wederom niet erg geslaagd, helaas), risotto met courgette en citroen, patat met veganaise, gegrilde groenten en salade, barbecue met gegrilde groenten, salade en stokbrood, Mexicaanse wraps.

En ja, daar ontbreekt een avondmaaltijd. Ik heb geen flauw idee meer wat ik woensdag heb gegeten (helaas ben ik ook bijna iedere dag vergeten om foto’s te maken), maar het was vast ook erg lekker!

Niks mis met plantaardig eten!

Reageer hier